دلایل غلط موفقیت اپل
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING
21 / 4برچسب:, :: 11 ::  نويسنده : BlackHats

  با ورود آی‌فون 5 به بازار، شگفتی در مورد موفقیت‌های شرکت اپل بیشتر شده است. برخی فکر می‌کنند دلیل اصلی موفقیت اپل کنترل انحصاری پایگاه نرم‌افزار و سخت‌افزار است. 


عده‌ای دیگر سختگیری‌های شرکت در طراحی محصولات و دقت در جزئیات را عامل موفقیت آن می‌دانند و عده‌ای همچنان به نبوغ استیو جابز اشاره می‌کنند. اما با این که همه این دلایل در موفقیت اپل دخیل‌اند، نمی‌توان آنها را علت اصلی موفقیت این شرکت بزرگ دانست. 

کنترل پایگاه نرم‌افزار و سخت‌افزار

اپل با طراحی‌ها و سیستم عامل‌های اختصاصی خود، همیشه پایگاه نرم‌افزاری و سخت افزاری مخصوص به خود را داشته است. با این حال، محصولات کامپیوتری اپل، تا پایان سال 2009 سهم قابل‌توجهی در بازار نداشتند. همچنین قبل از این که استیو جابز در سال 1985 اپل را ترک کند، عملکرد مالی این شرکت، بازارهای سرمایه را چندان تحریک نکرده بود. 

توجه سختگیرانه به جزئیات

اپلی که استیوجابز مدیر آن بود، همیشه توجه ویژه‌ای به جزئیات داشت. او به عنوان یک مدیر ریزبین شناخته می‌شد که در هر کاری، نسبت به جزئیات آن وسواس زیادی به خرج می‌داد. 

نبوغ استیو جابز

اگرچه خود استیوجابز یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت اپل است، اما در سال‌های اولیه تاسیس این شرکت که نام‌گذاری محصولات بسیار پیچیده بود و از اعداد و حروف برای تفکیک مدل‌های جدید استفاده می‌کردند، جابز نابغه به حساب نمی‌آمد. اپل دو (Apple II) و مدل‌های بعدی آن II plus، IIx، IIfx نمونه‌های بارز این مشکل هستند. مهم‌تر این که در طول دوازده سال بین زمانی که او اپل را ترک کرد و دوباره بازگشت، هیچ کس او را نابغه نمی‌دانست. 

موفقیت‌ها با آمار و ارقام

سابقه ده سال اخیر اپل داستانی کاملا متفاوت را ارائه می‌دهد. اپل بعد از ساخت iPod مجموعه محصولات بسیار موفقی را وارد بازار کرد. در طول پنج سال گذشته، سرمایه سازی اپل در بازار 422 میلیارد دلار افزایش یافته است. این میزان برای شرکت گوگل 13 میلیارد دلار بوده است. 
بر اساس مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال، آی‌فون محبوب‌ترین گوشی هوشمند است که 73 درصد سوددهی صنعت گوشی‌های موبایل را به خود اختصاص داده و iPad نیز سهم 68 درصدی در بازار تبلت دارد. در مجموع، اپل بزرگ‌ترین سرمایه‌ساز بازار است و حتی مقاله جدیدی در سایت فوربس پیش‌بینی کرده كه اپل اولین شرکتی خواهد بود که سرمایه‌سازی آن به تریلیون دلار می‌رسد. 

دلایل واقعی موفقیت اپل

اگر دلایلی که متخصصان امر عنوان کرده‌اند قابل قبول نیستند، پس چه چیزی باعث موفقیت اپل شده است؟ فاکتورهای زیادی وجود دارند و البته یکی از مهم‌ترین آنها این است که اپل در امر بازاریابی بهتر از رقبای خود عمل کرده است. موفق بودن در بازاریابی، لفظی بسیار کلی است و برای تشریح آن هفت عامل را می‌توان توضیح داد:

1) وجهه شرکتی: با شروع موفقیت iPod، اپل نام خود را از اپل کامپیوتر به شرکت اپل تغییر داد تا نشان دهد محصولات جدید آن تنها به حوزه کامپیوتر محدود نمی‌شود. ادامه موفقیت‌های شرکت و افزایش قیمت سهام آن، وجهه شرکت را روزبه‌روز بهبود می‌بخشد. 

2) تثبیت موقعیت: استیو جابز در طول مدتی که اپل را ترک کرده بود، یاد گرفت چگونه پایگاه‌های موثری برای نام گذاری برندها ایجاد کند. بنابراین به جای استفاده از اعداد و حروف متعدد از پایگاه i استفاده کردند که نشان دهنده برند شرکت اپل است. از آنجایی که این محصولات انحصارا متعلق به شرکت اپل هستند، موقعیت شرکت را تثبیت می‌کنند. 

3) محصولات: به‌رغم تولید انبوه محصولات اپل، در آنها باکیفیت ترین مواد اولیه، طراحی صنعتی زیبا و ظرافت به کار می‌رود. در این محصولات نرم‌افزار و سخت افزارهایی که شرکت ارائه می‌کند با هم سازگارند (مثلا iPod همراه باiTunes) تا استفاده از آنها آسان شود. 

4) قیمت: محصولات اپل نسبت به سایر رقبا حاشیه سود بهتری دارند و باعث می‌شوند اپل به طور مداوم بر کیفیت محصولاتش بیفزاید. کنترل قیمت به دلیل منحصر به فرد بودن هر یک از محصولات امکان پذیر است. به علاوه، کمتر پیش آمده مصرف کننده بعد از استفاده از محصولات اپل از قیمت آن شکایت داشته باشد. 

5) توزیع: قبلا فقط خرده‌فروشان محصولات اپل را ارائه می‌کردند، اما اکنون خود شرکت فروشگاه‌های ویژه‌ای را برای توزیع محصولاتش راه‌اندازی کرده است. همچنین تولیدکنندگان خودرو یا محصولات دیگر، تولیدات خود را برای استفاده از iPod و iPhone سازگار 
کرده‌اند. 

6) تبلیغات: اولین تبلیغ اپل مربوط به کامپیوترهای مکینتاش در سال 1984 بود که سروصدای زیادی به پا کرد، اما در افزایش فروش این محصول چندان تاثیرگذار نبود. امروز تبلیغات بازرگانی اپل با نمایش مزایای محصولات جدید، تاثیر بسزایی در فروش آنها دارد. 

7) سيستم اطلاعات بازاريابي: شرکت اپل از طریق برنامه‌های iTune، iBooks و فروشگاه‌های مخصوص اپل اطلاعات زیادی از مشتریان خود به دست آورده است. بنابراین، مانند شرکت رقیب خود آمازون، اپل از این اطلاعات استفاده می‌کند تا به مشتریان خود در مورد محصولات جدید اطلاع دهد و روابط خود را با آنها توسعه دهد. 

اپل در هماهنگ‌سازی این استراتژی‌های بازاریابی بسیار ماهرانه عمل کرده است. تولیدiPod سرآغاز موفقیت‌های بعدی اپل بود که توانست شهرت زیادی برای این شرکت به همراه آورد. این امر موجب شده بازار همیشه منتظر معرفی کالاهای جدید اپل باشد و حتی محصول جدید آن را پیش‌بینی کند. 

منبع: Business Insider 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب