رقابت سخت‌افزاری دوباره داغ می‌شود
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

   از اواسط دهه 1990 «لیام کیسی» مدیرعامل شرکت PCH International به شرکت‌های تکنولوژی کمک می‌کرد تا کار ساخت سخت‌افزار را در دره تکنولوژی راحت‌تر انجام بدهند.

این شرکت در واقع به شرکت‌های تولیدکننده محصولات مصرفی الکترونیک کمک می‌کرد تا ساخت این محصولات را تا حد ممکن برون سپاری کنند. کیسی برای این کار شرکت‌های تولیدکننده ارزان خارجی را پیدا می‌کرد تا چرخه تولید را راحت و ارزان‌تر کند و از طرفی با شرکت‌های باربری هوایی برای جابه‌جایی و آوردن این محصولات به سیلیکون ولی مذاکره می‌کرد.

این در حالی بود که تولید سخت‌افزار تا مدت‌های زیادی یک کار پست با جایگاهی بسیار پایین‌تر از تولید نرم‌افزار شناخته می‌شد. تا سال‌های سال نوشتن یک الگوریتم ساده اما خلاقانه می‌توانست مهندسان نرم‌افزار را به سود قابل توجهی برساند. 

حالا گویا یک بار دیگر سیلیکون ولی به تولید سخت‌افزارها علاقه‌مند شده است. شاید یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این تغییر جهت این باشد که شرکت اپل در سال 2011 توانست برای اولین بار از سال 1990 سود بیشتری از شرکت مایکروسافت به‌دست بیاورد. در این میان لیام کیسی یک بار دیگر کارش را شروع کرد. کیسی اما این بار یک شرکت کوچک مهندسان مشاور به نام Lime Lab را خرید. حالا او تصمیم دارد 30 نفر متخصص توسعه محصولات را تا پایان امسال استخدام کند و تعدادی مهندسان الکترونیک، مکانیک و کامپیوتر را از چین برای طراحی و ساخت محصولات جدیدش بیاورد. کیسی در این مورد گفته است: «سخت‌افزار یک نرم‌افزار جدید است. حالا با تولید یک محصول جدید می‌توان قراردادهای 10 میلیون دلاری امضا کرد».

روز هجدهم ماه ژوئن گذشته شرکت مایکروسافت غول نرم‌افزاری جهان، دو تبلت جدیدش را با نام Surface رونمایی و معرفی کرد؛ حرکتی که این شرکت را در یک رقابت مستقیم با شرکای قدیمی خودش در صنعت کامپیوتر قرار می‌دهد. مدیران مایکروسافت در زمان معرفی این تبلت‌های جدید به جای آنکه درباره برنامه‌های کاربردی نصب شده روی آن صحبت کنند، بیشتر از طراحی آن و حتی کاور هوشمندش که می‌تواند به عنوان کیبورد هم مورد استفاده کاربران قرار بگیرد گفتند و تعریف کردند.

کمتر از دو هفته بعد از آن شرکت گوگل غول موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان اعلام کرد که با شرکت کامپیوتری Asustek که سازنده انواع لپ‌تاپ است، برای تولید و ساخت تبلتش به نام Nexus 7 همکاری می‌کند. حالا ناگهان وضعیت صنعت تکنولوژی به گونه‌ای شده است كه دیگر به سختی می‌توان یک شرکت بزرگ تکنولوژی را پیدا کرد که فقط در زمینه نرم‌افزار فعالیت کند. شرکت Amazon از سال 2007 طراحی و تولید کتابخوان‌ها و بعد از آن تبلت‌های Kindle را آغاز کرد. شرکت نرم‌افزاری بزرگ Oracle در سال 2009 شرکت سخت‌افزاری Sun Microsystems را خرید تا دیتابیس‌هایش را در محفظه‌های آهنی بپیچد و بفروشد.

در طول دهه‌های متوالی در دره تکنولوژی هوش طراحی و تولید یک نرم‌افزار بهترین راه برای ثروتمند شدن بود. مایکروسافت با به دام انداختن جهان در نرم‌افزارهای ویندوز و آفیس و برون سپاری تجارت ساخت، فروش و ارائه خدمات کامپیوتری‌اش توانست یک تجارت فوق العاده سودآور را به وجود بیاورد و به ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان تبدیل بشود. شرکت Oracle همین الگو را در دنیای دیتا سنترها و گوگل آن را در دنیای جست‌وجوی اینترنتی دنبال کردند. 

شرکت IBM توانست بعد از فروش تجارت کامپیوترهای شخصی‌اش به شرکت چینی Lenovo در سال 2004، روی طراحی و تولید برنامه‌های کاربردی و خدمات مشاوره تمرکز بیشتری بکند. در این زمان بود که شرکت کامپیوتری Dell به الگویی برای تولیدکنندگان سخت‌افزار تبدیل شد. این شرکت به خوبی می‌توانست محصولاتی را خلق کند که ارزان‌تر از محصولات کامپیوتری شرکت‌های تولیدکننده دیگر بودند.

«هارتموت اسلینگر» موسس شرکت Frog Design که به شرکت اپل برای تولید اولین کامپیوتر مکینتاش کمک کرد، در این مورد می‌گوید: «همه این شرکت‌ها فکر می‌کردند که کارهای سخت را می‌توانند به دیگران بسپارند. آنها معتقد بودند که کار طراحی و ساخت یک محصول را که ممکن است 20 ماه طول بکشد، بهتر است مهندسان کارخانه‌های چینی انجام بدهند. حالا اما این شرکت‌های بزرگ متوجه شده‌اند که شرکای سخت‌افزاری آنها دیدگاه و تفکر لازم برای طراحی و تولید یک محصول جامع و کامل را ندارند».

حالا شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت با ساخت سخت‌افزارهای مدرنی مثل تبلت‌ها سعی دارند با شرکت‌ اپل به رقابت بپردازند. شرکت‌های اینترنتی یا کامپیوتری نوظهور هم این روزها تمرکز بیشتری بر طراحی و تولید سخت‌افزار دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب