آینده و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

مهندسی کامپیوتر

سخت‌افزار جزء فیزیکی‌ کامپیوتر بوده‌ و شامل‌ صفحه‌ کلید، صفحه‌ نمایش‌، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود؛ یعنی اجزاء فیزیکی‌ و قابل‌ لمس‌ کامپیوتر مانند مدارها و بردهای‌ الکترونیکی‌، سخت‌افزار نامیده‌ می‌شود برای‌ مثال‌ واحد پردازشگر مرکزی‌ که‌ هرگونه‌ عملیات‌ پردازش‌ در آن‌ صورت‌ می‌گیرد، مهمترین‌ واحد سخت‌افزاری‌ است‌.
مهندسی سخت‌افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت‌افزاری، کنترل سخت‌افزاری وشبکه‌های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت‌افزار می‌‌تواند طراحی سخت‌افزاری کند که با IC ها کار کند، با کامپیوتر کار کند، یا از دروازه‌های کامپیوتر استفاده نماید و در نهایت می‌تواند به طراحی مدارهای مجتمع دیجیتالی بپردازد که البته به این بخش از سخت‌افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می‌شود.
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ کامپیوتر :
فیزیک‌، ریاضی‌، مبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌سازی‌، آزمایشگاه‌ کامپیوتر، معادلات‌ دیفرانسیل‌، ساختمان‌های‌ گسسته‌، برنامه‌سازی‌ پیشرفته‌ ، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، مدارهای‌ الکتریکی‌، ساختمان‌ داده‌ها، زبان‌ ماشین‌ و برنامه‌سازی‌ سیستم‌ ، مدارهای‌ الکترونیکی‌ ، مدارهای‌ منطقی‌، طراحی‌ الگوریتم‌ها، طراحی‌ و پیاده‌سازی‌ زبان‌های‌ برنامه‌سازی‌، ریز پردازنده‌، معماری‌کامپیوتر، شبکه‌های‌ کامپیوتری‌ ، سیستم‌های‌ عامل‌، کارگاه‌ عمومی‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ سخت‌افزار :
سیگنال‌ها و سیستم‌ها، مدارهای‌ الکتریکی‌، انتقال‌ داده‌ها، سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌، الکترونیک‌ دیجیتال‌، طراحی‌ سیستم‌های‌ VLSI ، کارآموزی‌.
اما در مورد نرم افزار، نرم‌افزار جزء غیرقابل‌ لمس‌ کامپیوتر است‌. نرم‌افزار برنامه‌ها و داده‌هایی‌ است‌ که‌ به‌ کامپیوتر فرمان‌ می‌دهد که‌ چه‌ عملی‌ را انجام‌ دهد. نرم‌افزارها عبارتند از: نرم‌افزارهای‌ سیستمی‌ و نرم‌افزارهای‌ کاربردی‌. نرم‌افزارهای‌ سیستمی‌ برنامه‌هایی‌ هستند که‌ کامپیوتر برای‌ فعال‌ شدن‌ یا سرویس‌ دادن‌ به‌ آن‌ نیاز دارد و به‌ این‌ دلیل‌ از سوی‌ سازندگان‌ سیستم‌ کامپیوتری‌ عرضه‌ می‌شود و مهمترین‌ آنها سیستم‌ عامل‌، برنامه‌های‌ سودمند و مترجم‌های‌ زبان‌ می‌باشد. نرم‌افزارهای‌ کاربردی‌ نیز برنامه‌هایی‌ است‌ که‌ کاربر یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت‌های‌ نرم‌افزاری‌ آنها را تهیه‌ کرده‌ و برای‌ فروش‌ عرضه‌ می‌کنند.یک مهندس نرم‌افزار یاد می گیرد که چگونه نرم‌افزارهای بزرگ و عظیم را طراحی و برنامه‌ریزی کند،‌ تست و ارزیابی نهایی نماید و در نهایت مستند سازد (برنامه‌های کامپیوتری مورد نظر را تبدیل به دستور‌العمل‌هایی کند که قابل استفاده برای عامه مردم باشد).در واقع هدف از گرایش نرم‌افزار کامپیوتر، آموزش و پژوهش در زمینه زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، سیستم‌های عامل مختلف و طراحی انواع الگوریتم‌ها می‌باشد.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نرم‌افزار
ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌ ، اصول‌ طراحی‌ و ساخت‌ کامپایلرها، اصول‌ طراحی‌ پایگاه‌ داده‌ها، پروژه‌ آزمایشگاه‌ سیستم‌ عامل‌، پروژه‌ آزمایشگاه‌ پایگاه‌ داده‌ها، شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌، مهندسی‌ نرم‌افزار، تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ها، پروژه‌ نرم‌افزار، کارآموزی‌.
مهندس‌ کامپیوتر باید پایه‌ ریاضی‌ قوی‌ داشته‌ و توانایی‌اش‌ در زمینه‌ فیزیک‌ خوب‌ باشد. همچنین‌ لازم‌ است‌ که‌ فردی‌ خلاق‌ باشد تا بتواند مسائل‌ را از راه‌حل‌های‌ ابتکاری‌ حل‌ کند. راه‌ حل‌هایی‌ که‌ کمترین‌ هزینه‌ و بهترین‌ کارایی‌ را داشته‌ باشد. در ضمن‌ دانشجویی‌ که‌ وارد این‌ رشته‌ می‌شود باید همیشه‌ اطلاعاتش‌ به‌ روز بوده‌ و به‌ دنبال چیزهای نوباشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب