بهترین وبدترین مدیران دیجیتال را بشناسید
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

مرگ استیو جابز مانند زندگی‌اش، دنیای تکنولوژی را دستخوش تغییر و تحولات مختلفی کرده است. در حالی از مرگ بنیانگذار محبوب شرکت Apple تنها دوازده روز می‌گذرد، اما همچنان اخبار مربوط به زندگی و مرگش در رسانه‌های مختلف جالب توجه هستند. تا قبل از مرگ استیو جابز شاید انتخاب بهترین و بدترین مدیران شرکت‌های تکنولوژی کار چندان ساده‌ای نبود، حالا اما بسیاری از رسانه‌ها با قاطعیت تیتر زدند: بهترین مدیر تکنولوژی دنیا مرد. شاید به همین دلیل هم باشد که وب‌سایت memeburn.com به تازگی دست به انتخاب بهترین و بدترین مدیران عامل شرکت‌های تکنولوژی جهان زده است. فهرست انتخاب این وب‌سایت شامل هفت مدیر تکنولوژی در دسته بهترین‌ها و هفت مدیر دیگر در دسته بدترین‌ها است که آنها را در زیر می‌خوانیم:
بهترین‌ها
استیو جابز از Apple: بسیاری از کارشناسان علوم مدیریتی بهترین مدیران تکنولوژی را کسانی می‌دانند که بیشترین تحولات را در این عرصه ایجاد کرده‌اند. با این تعریف، انتخاب استیو جابز به عنوان بهترین مدیر تکنولوژی جهان چندان هم دور از ذهن نخواهد بود.

 او در دهه هفتاد میلادی پرفروش‌ترین کامپیوتر یعنی Apple II را در آن زمان طراحی و تولید کرد. او بعد از بازگشت دوباره به شرکت Apple از سال 1997 تا تنها یک ماه قبل از مرگش به عنوان مدیر عامل این شرکت فعالیت کرد و نوآوری‌ها و موفقیت‌های مختلفی را برای آن به همراه آورد. محصولاتی مانند iPod، iPhone، iMac و iPad شاید بهترین تعبیر برای نوآوری و موفقیت‌های استیو جابز در Apple باشند. حالا این وظیفه سنگین به عهده «تیم کوک» گذاشته شده است. این در حالی است که بسیاری از طرفداران Apple به عنوان پیشروترین شرکت جهان معتقدند بعد از مرگ استیو جابز دوران طلایی این شرکت هم به پایان رسیده است.
بیل گیتس از Microsoft: او مانند استیو جابز یکی از بهترین دانشجویان اخراجی از دانشگاه‌های ایالات متحده بود که توانست انقلاب بزرگی را در دنیای تکنولوژی به وجود بیاورد؛ تحولی چشمگیر در عرصه پردازش‌های کامپیوتری شخصی. او از زمان آغاز به کار Microsoft در سال 1975 تا زمان بازنشستگی ساختگی‌اش در سال 2006 مسوولیت استراتژی تولید و بازاریابی محصولات این شرکت را به عهده داشت.

 


او با پشتکار زیاد سعی کرد حاکمیت شرکتش را در بازارهای مختلف به‌دست بیاورد و موفق هم شد. یکی از موفقیت‌های بزرگ او نجات Microsoft از اتهام نقض قوانین ضدانحصارطلبی در اواخر دهه 90 بود. ذکاوت بیل گیتس او را به ثروتی عظیم رساند تا برای سال‌های متمادی در جایگاه ثروتمندترین فرد دنیا قرار بگیرد. این در حالی است که مجیه تایم او را در فهرست موثرترین افراد در قرن 20 و 21 قرار داده است.
مارک زوکربرگ از Facebook: او مخترع شبکه‌های اجتماعی نبود، اما قطعا این شبکه‌ها را به یک پدیده فرهنگی اجتماعی بزرگ تبدیل کرده است. او کارش را از یک برنامه نویسی ساده در دانشکده آغاز کرد و حالا بعد از گذشت چند سال و البته پشت سر گذاشتن بسیاری از شکایت‌های قانونی با سرمایه‌ای برابر 13 میلیارد دلار در دسته جوان‌ترین ثروتمندان جهان قرار گرفته است.


ساتورو ایواتا از Nintendo: در حالی که این شرکت در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در بازار کنسول‌های بازی‌های کامپیوتری پیدا کرده است، کارشناسان و تحلیلگران این بازار موفقیت آن را به خاطر حضور رییس این شرکت می‌دانند. او چهارمین مدیر این شرکت است که کمک کرد درآمد Nintendo در سال 2002 افزایش 41 درصدی را تجربه کند.

 ایواتا در طول مدیریتش محصولاتی مانند Wii و DS را که موفق‌ترین کنسول‌های بازی جهان هستند، به بازار عرضه کرده است.
جونگ یونگ یون از Samsung: او از سال 1996 تا 2008 مدیر عامل شرکت بزرگ Samsung بوده است.

 

 

در این مدت این شرکت موفقیت‌های زیادی در بازارهای مختلف به‌دست آورد. او درست در زمانی که Samsung در حال ورشکستگی بود تغییرات جالبی را در این شرکت ایجاد کرد. برای این کار او ابتدا جلسات و نشست‌های تشریفاتی را حذف کرد، بخش قابل توجهی از سهام شرکت را فروخت، نیمی از معاونت‌های اداری را اخراج کرد و در نهایت سقف حقوق و دستمزد افراد را کاهش داد. به این ترتیب Samsung به‌دست یون نجات پیدا کرد. حالا این شرکت به عنوان یکی از قوی‌ترین برندهای دنیای تکنولوژی در جهان شناخته می‌شود.
مارک هوارد از HP: اگرچه او به خاطر یک رسوایی اخلاقی از شرکت HP اخراج شد؛ اما همیشه به عنوان یکی از موفق‌ترین مدیران تکنولوژی در تاریخ این صنعت باقی خواهد ماند. در زمان مدیریت او بود که این شرکت به پرفروش‌ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی از جمله کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ از سال 2007 تا حالا تبدیل شد. این در حالی بود که سهم  این شرکت در بازار پرینترها هم در این مدت افزایش چشمگیری داشته است. حتی در شرایط بحران اقتصادی در نیمه سال 2008 هم HP شاهد افزایش میزان فروش خود تا 6 درصد بود.


رید هاستینگز از Netflix: این شرکت در اصل یک عرضه کننده فیلم‌های DVD با استفاده از پست بوده است؛ اما با رشد استفاده از اینترنت حالا به یک عرضه کننده محتوای چند رسانه‌ای آنلاین تبدیل شده است. در واقع این کاری بود که هاستینگز برای همراه شدن با آینده تکنولوژی در این شرکت انجام داد تا او را به یک مدیر افسانه‌ای برای Netflix تبدیل کند.


بدترین‌ها
جاناتان شوارتز ازSun Microsystems: این شرکت با وجود ارزش 4/7 میلیارد دلار از ضعف مدیریتی بزرگی به نام شوارتز بهره می‌برد. او از سال 2006 به این شرکت آمد تا سلسله شکست‌های این شرکت را آغاز کند که مهم‌ترین این شکست‌ها از دست دادن سهم بازار در زمینه سرورهای تجاری به شرکت HP بود. این موضوع بحران مالی و بالاخره اخراج گروهی از کارمندان را به دنبال داشت. در نهایت او مجبور به کناره‌گیری از این شرکت با تنها یک پست در شبکه اجتماعی توییتر شد.


جورج شاهین از Webvan.com: او اگرچه یک مشاور تجاری حرفه‌ای بود اما هرگز نتوانست در حوزه تکنولوژی موفق باشد.


خرده فروشی آنلاین او که محصولات مورد نیاز کاربران را تنها در سه دقیقه به دستشان می‌رساند خیلی زود و در سال 2001 ورشکست شد.
این شرکت اما ارزشی برابر 5/1 میلیارد دلار داشته و در روزهای آخر کار خود مجبور به اخراج بیش از 4500 نفر از کارمندانش شد.
جان اسکولی از Apple: او از سال 1983 تا 1993 به عنوان مدیر عامل شرکت Apple فعالیت می‌کرد؛ دوره‌ای که از آن به عنوان دوره سیاه غیبت استیو جابز یاد می‌شود.


او سعی داشت ایده‌های جابز را الگوبرداری کند، اما حتی در این کار هم موفق نبود تا در نهایت مجبور به استعفا شد تا جابز جای او را گرفته و این شرکت را دوباره زنده کند.
اکارد پفیفر از Compaq: او از سال 1991 تا 1998 مدیریت این شرکت را به عهده داشت. Compaq که زمانی دومین شرکت بزرگ تولید کننده کامپیوترهای شخصی بود به خاطر ضعف مدیریتی پفیفر رو به ورشکستگی رفت.


اد زاندر از Motorola: مشکل زاندر دور بودن از فضای رشد تکنولوژی بود که در نهایت باعث شد شرکتش از ریتم تند بازار موبایل عقب بماند. او تکنولوژی 3G را خیلی دیرتر از شرکت‌های دیگر در محصولاتش به‌کار گرفت تا منتقدانش را راضی کند. همین کار او باعث شد شرکتش به رتبه سوم برترین تولید کنندگان بازار موبایل سقوط کند.


گری لوین از AOL: او همیشه به عنوان یکی از بدترین مدیران تکنولوژی جهان شناخته می‌شود، چون آینده این شرکت را با به هم زدن معامله خرید آن توسط شرکت بزرگ Time Warner یعنی معامله‌ای با ارزش 200 میلیارد دلاری خراب کرد.


گری فورسی از Sprint Nextal: اولین اشتباه بزرگ فورسی تلاش ناموفقش برای ادغام با شرکتی بزرگ‌تر بود. دومین  اشتباه بزرگ او خرید 5 میلیارد دلاری شرکت WiMax Network در سال 2007 بود که یک شرکت ناموفق در حوزه تکنولوژی به حساب می‌آمد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب