گفت و گو با مدیرعامل اوراکل
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING
16 / 3برچسب:, :: 17 ::  نويسنده : BlackHats

   در تاریخ «سیلیکون ولی» شخصیت‌های کمی وجود دارند که بیشتر از «لری الیسون» در روند رشد تکنولوژی تاثیرگذار باشند. موسس و مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری بزرگ اوراکل حالا دیگر آنقدر شناخته شده است که نیازی به معرفی ندارد، تا جایي که بسیاری او را به نام کوچکش صدا می‌کنند.

الیسون همچنین به خاطر داشتن دشمنان و رقبای جدی در بازار و دادگاه‌ها هم شناخته می‌شود. اوراکل که حالا رهبر بازار نرم‌افزارهای تجاری جهان است، رقابت تنگاتنگی با شرکت‌هایی مانند SAP دارد و مدیران آن به خاطر اتهام‌هایی مانند نقض قوانین انحصارطلبی یا دزدی نرم‌افزارها بارها و بارها به دادگاه‌های مختلفی رفته‌اند. 

حالا اما این شرکت بزرگ دشمنان جدیدی پیدا کرده است؛ اچ پی که زمانی یک شریک قدرتمند بود و گوگل که به تازگی در دعوای حقوقی در برابر اوراکل برنده شد. با این حال اما لری الیسون به خاطر دوستانش و به خصوص صمیمي‌ترین دوستش یعنی «استیو جابز» موسس و مدیرعامل محبوب اپل هم شناخته می‌شود. 

علاوه بر اینها، این شرکت بزرگ که سال‌ها به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری شناخته می‌شد حالا با خرید شرکت Sun Microsystems وارد عرصه جدید تجارت سخت‌افزاری هم شده است. درست به همین دلیل هم آینده این شرکت و ادامه روند نوآوری در آن برای بسیاری جالب است. درست به همین دلیل «کارا سویشر» از مجله All Things Digital به تازگی مصاحبه‌ای با لری الیسون درباره آینده نوآوری، سیلیکون ولی، فیس‌بوک، رایانش ابری و مسائل دیگر انجام داده است که آن را در اینجا می‌خوانید:

شما از سال 1977 مدیرعامل اوراکل بوده‌اید و شاید بیشترین زمان مدیرعاملی یک شرکت تکنولوژی در سیلیکون ولی را گذرانده‌اید. بیایید درباره تجربه شما در این سال‌ها حرف بزنیم. به نظر شما سیلیکون ولی الان در چه شرایطی است و آیا فکر می‌کنید هنوز نوآوری موضوع مهمی در روند پیشرفت سیلیکون ولی به حساب می‌آید؟

من فکر می‌کنم نوآوری در سیلیکون ولی در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته و اینترنت آخرین تحول بزرگ دره تکنولوژی بوده است. اینترنت همچنان در حال رشد کردن و ورود به عرصه‌های تجاری و صنعتی دیگر است. شاید به همین دلیل است که حالا دیگر کسی درباره اینترنت حرف نمی‌زند، این روزها همه درباره رایانش ابری صحبت می‌کنند. وقتی اینترنت برای اولین بار راه‌اندازی شد، کامپیوترهای شخصی اولین دستگاه‌هایی بودند که به آن متصل شدند. هر شبکه شامل قطعات پیچیده زیادی بود که از چشم کاربران پنهان بودند. کامپیوترهای شخصی هم با ساختار پیچیده‌ای که داشتند به این شبکه‌ها متصل می‌شدند. حالا اما ما این پیچیدگی را از کامپیوترهای رومیزی به سرورهای اینترنتی منتقل کرده‌ایم و از سرویس‌های رایانش‌ابری استفاده می‌کنیم.


چرا شما در برابر عبارت «رایانش ابری» کمی مقاومت می‌کنید؟

من فقط در برابر مردمی که می‌گویند: «اوه خدای من، رایانش ابری را ما اختراع کرده‌ایم» مقاومت می‌کنم. من این عبارت را دوست دارم و معتقدم ساختار کاریزماتیکی دارد. مردم از این امکان استفاده می‌کنند تا ساختار مراکز داده را ساده‌تر کرده و از این سرویس‌ها به شیوه راحت‌تری بهره ببرند.

نگاه شما به نوآوری در سیلیکون ولی چطور است؟


بزرگ‌ترین اتفاق در سیلیکون ولی اینترنت بود. حالا زندگی روزانه ما روی اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد. حالا اغلب افراد درباره علایق، اتفاقات و جزئیات زندگی روزمره‌شان در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند. این اطلاعات به تدریج به سرمایه‌های بزرگی برای دره تکنولوژی تبدیل می‌شوند. حالا ما خوب می‌دانیم که مردم به دنبال چه چیزهایی هستند و چطور در فضای مجازی زندگی می‌کنند. ما این ایده‌ها را به سرویس‌ها و محصولات تجاری تبدیل می‌کنیم و آنها را با اطمینان بیشتری به مردم می‌فروشیم. 


درباره فیس‌بوک چه فکر می‌کنید؟

من عضو فیس‌بوک هستم، اما زمان زیادی را در آن نمی‌گذرانم. من سه ماه به این شبکه اجتماعی معتاد شده بودم؛ دوست پیدا می‌کردم، افرادی را در آنجا می‌دیدم که در حالت عادی هرگز نمی‌دیدم و اطلاعات زیادی از دوستانم به‌دست می‌آوردم. وقتی برای اولین بار مارک زوکربرگ را دیدم به او گفتم که فکر می‌کنم فیس‌بوک تکنولوژی‌اي است که دنیا را تغییر می‌دهد. گوگل شرکت بسیار با اهمیتی است، اما فیس‌بوک به‌طور کاملا منطقی شرکت مهم‌تری است. مدیران فیس‌بوک خیلی خوب می‌دانند که چطور هر ایده‌ای را به پول نزدیک کنند. به نظر من اگر تکنولوژی خودت را به روز نگه نداری، بازی را به شرکت‌های رقیب دیگر می‌بازی. این کاری است که فیس‌بوک انجام می‌دهد. 

به نظر شما چه چیزهایی در دنیای تکنولوژی جالب‌تر است؟

فکر می‌کنم در حال حاضر رایانش ابری از هر چیز دیگری در دنیای تکنولوژی جالب‌تر است. هر چیزی که به سلیقه و نظر کاربران نزدیک‌تر باشد، جالب‌تر است. مثلا مردم می‌گویند کامپیوترهای شخصی جایگزین کامپیوترهای مین‌فرم شده‌اند، در حالی که آی بی آم هنوز کامپیوترهای مین‌فریم را تولید می‌کند. با این همه چون مردم تمایل بیشتری به کامپیوترهای شخصی دارند، این کامپیوترها محبوب‌تر و مهم‌ترند. این درست همان اتفاقی است که درباره موبایل‌های هوشمند هم افتاده است و این محصولات در حال حاضر تقاضا و فروش بیشتری نسبت به کامپیوترهای شخصی دارند. در سال‌های اخیر برای اولین بار وجه مصرفی IT از وجه تجاری آن بزرگ‌تر و مهم‌تر شده است و به همین دلیل اطلاعات مربوط به نیاز و سلیقه مصرف‌کنندگان بزرگ‌ترین بخش از تجارت هر شرکت تکنولوژی را تشکیل می‌دهند. 


پس اوراکل هم یک شرکت تولیدکننده محصولات مصرفی است؟

نه، ما محصولاتمان را به شرکت‌های تولیدکننده محصولات مصرفی می‌فروشیم. به‌عنوان مثال شرکت اپل بزرگ‌ترین مشتری ماست. 


لری الیسون در اوراکل چه می‌کند؟

من هنوز عاشق مهندسی هستم و این کار را در اوراکل انجام می‌دهم. «مارک هوارد» امور مربوط به فروش و مشاوره را انجام می‌دهد و «سافرا کاتز» امور مربوط به حسابداری و امور قانونی را. کاری که من هر روز در اوراکل انجام می‌دهم چیزی است که در طراحی محصولات ما دیده می‌شود. به گوشی iPhone نگاه کنید، 90 درصد پیچیدگی آن در بخش نرم‌افزاری آن است و تراشه‌هایش. ما این تراشه‌ها را که SPARC نامیده می‌شوند در بخش تولید سرورهای Sun طراحی می‌کنیم. اما مهم‌ترین بخش آن نرم‌افزارهایش است. من به طراحی نرم‌افزار علاقه زیادی دارم. اوراکل به زودی دسترسی عمومی به پلت‌فرم Oracle Cloud را اعلام خواهد کرد. این پلت‌فرم سرویسی است که دسترسی به دیتابیس‌ها، برنامه‌های کاربردی تحت جاوا و گروه بزرگی از برنامه‌های کاربردی دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. 

آیا می‌توانید رابطه بهتری با اچ پی را تصور کنید؟

در حال حاضر «مگ وایتمن» مدیرعامل اچ پی است. من با مگ رابطه خوبی دارم، اما علاقه‌ای به مدیر عامل قبلی این شرکت یعنی «لئو اپوتکر» که قبل از آن هم مدیرعامل SAP بود، ندارم. شرکت SAP پذیرفت که از اوراکل دزدی نرم‌افزاری کرده است. در آن زمان مدیرعامل SAP لئو اپوتکر بود. اچ پی از مارک هوارد انتقاد کرد و لئو اپوتکر را استخدام کرد. اما مگ وایتمن تحول بزرگی برای اچ پی خواهد بود. او کارش را به خوبی انجام می‌دهد و امیدوارم با استفاده از پیشینه اچ پی بتواند این شرکت را در مسیر رشد قرار بدهد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب