پردرآمدترین مشاغل IT در جهان
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING
2 / 3برچسب:, :: 10 ::  نويسنده : BlackHats

    
فناوری اطلاعات به عنوان یك صنعت نوظهور و البته پر رونق در این سال‌ها به تدریج به یكی از ماشین‌های استخدامی بازار كار و اشتغال هم تبدیل شده است. تجارت‌های مختلف وابسته به این صنعت هم سهم قابل‌توجهی از جذب نیروی كار را در سال‌های اخیر به خودشان اختصاص داده‌اند. 
تمایل افراد به تحصیل در رشته‌های تخصصی مرتبط با این صنعت و به دنبال آن افزایش چشمگیر تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها نشان از رونق بازار كار در صنعت IT دارد. به این ترتیب است كه حتی ركود و بحران اقتصادی اخیر هم نتوانست چندان فشاری را بر این صنعت تحمیل كند تا IT به عنوان اولین صنعت رو به بهبود و نجات از این بحران در جهان مطرح شود.
این روند گویا آنقدر امیدوار‌كننده است كه می‌تواند نوید اتفاقات خوب آینده را در این حوزه بدهد. خبری كه به تازگی منتشر شده و نشان از به كار افتادن مجدد ماشین استخدامی صنعت IT دارد، می‌تواند یكی از همین اتفاقات خوب باشد.
● مشاغل جدید بعد از ركود
به این ترتیب موسسه تحقیقاتی بین‌المللی IDC در آخرین تحقیقات خود اعلام كرده است كه پیش بینی می‌شود تا چهار سال آینده حدود ۸/۵‌میلیون شغل جدید در حوزه IT ایجاد شود. بر این اساس این صنعت توانسته است راه بهبود را به خوبی در پیش گرفته و نشانه‌های این بهبود را خیلی زود بروز دهد.
گزارش IDC نشان می‌دهد كه در طول چهار سال آینده و در واقع تا سال ۲۰۱۳ بیش از ۷۵۰۰۰ تجارت جدید در صنعت IT به وجود می‌آید تا رشد تعداد مشاغل جدید این صنعت را به ۳‌درصد در سال برساند.
استیو بالمر، مدیرعامل غول نرم‌افزاری دنیا یعنی شركت Microsoft در این مورد می‌گوید: «كشورهایی با نوآوری سریع، حجم سرمایه‌گذاری بالا در زیرساخت‌ها و توسعه بیشتر آموزش و مهارت‌ها در حوزه IT در واقع سرچشمه این بازارهای كاری هستند كه می‌توانند تاثیر زیادی بر بازارهای جهانی بگذارند. در این شرایط بحران اقتصادی، تكنولوژی‌های مدرن می‌توانند نقش حیاتی در افزایش توان تولیدی و امكان ایجاد تجارت و بازارهای كاری جدید داشته باشند تا در نهایت به رشد اقتصادی منجر شود.»
جدیدترین تحقیق موسسه IDC روی ۵۲ كشور مختلف دنیا كه ۹۸‌درصد از سرمایه جهانی IT را در دست دارند، انجام شده است. به عقیده كارشناسان IDC دلیل این موضوع هم به رشد سرمایه‌گذاری IT كه نشانه خارج شدن از شرایط بحران است، مربوط می‌شود.
با تمام اینها اما ركود اقتصادی توانست سایه خود را هر چند در مدت كوتاه روی صنعت IT هم بگستراند تا شاغلان در بخش‌های مختلف این صنعت هم طعم بحران را بچشند. این اتفاق بیشتر در روزهای آغازی سال ۲۰۰۹ محسوس بود. به این ترتیب نتایج تحقیقات مختلف انجام شده روی شركت‌های بزرگ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و خدماتی IT نشان می‌دهد كه در نیمه اول سال ۲۰۰۹ بیش از ۶۰۰۰ شغل در صنعت IT در سطح جهان از بین رفته است. این در حالی است كه به گفته كارشناسان بودجه بخش بازاریابی مشاغل در این صنعت در سال ۲۰۰۹ با كاهش ۳/۸ ‌درصدی مواجه خواهد شد تا این ركود اولین ركود در بودجه این بخش از سال ۲۰۰۱ تا كنون باشد.
بسیاری از تحلیل‌گران در این مورد معتقدند كه روند طولانی پروژه‌ها و البته ركود اقتصادی و كمبود بودجه موثرترین عوامل در این مورد هستند تا جایی كه بر اساس تحقیقات انجام شده، شركت‌های بزرگ IT كه بیش از ۴۰۰‌میلیارد‌دلار از درآمد این صنعت را در اختیار دارند، تنها ۱۵‌میلیارد‌دلار از این درآمد را صرف سرمایه‌گذاری در IT می‌كنند.
● درآمدهای رو به كاهش
در حالی كه ماشین استخدامی IT بعد از ركود و از بین رفتن هزاران شغل در این صنعت یك بار دیگر به راه افتاده است، بحران اقتصادی اما به جان درآمد شاغلان بخش‌های مختلف این صنعت افتاده است. به این ترتیب تحقیقات انجام شده در این مورد كه توسط موسسه تحقیقاتی Janco Associates اجرا شده است، نشان می‌دهد كه درآمد شاغلان صنعت IT در سال ۲۰۰۹ حتی تا كمتر از حد متوسط هم رسیده است. بر این اساس متوسط درآمد شاغلان IT در سال ۲۰۰۸ برابر ۷۹۰۰۵‌دلار بوده در حالی كه این رقم در سال ۲۰۰۹ به ۷۷۳۶۷‌دلار رسیده است تا با كاهش ۰۷/۲‌درصدی همراه باشد. این تحقیق كه روی بیش از ۸۰۰ شركت و ۵۰۰۰۰ نفر انجام شده است، نشان می‌دهد كه ركود اقتصادی باعث شده است تا كارمندان دریافت به موقع و سر وقت حقوق خود را به افزایش میزان آن ترجیح دهند.
در گزارش منتشر شده از نتایج این تحقیق كه درباره درآمد كارمندان و شاغلان بخش‌های مختلف صنعت IT انجام شده است، درآمد پایه مشاغل متفاوت به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
مدیران اجرایی: در رسته مدیران اجرایی در صنعت IT، مسوول ارشد اطلاعات (Chief Information Officer) با درآمد پایه سالانه ۱۶۳۲۱۱‌دلار در سال ۲۰۰۹ بالاترین میزان حقوق دریافتی را در میان دیگر مشاغل این صنعت دارند. این در حالی است كه این افراد در سال ۲۰۰۸ دریافتی پایه سالانه ۱۷۱۷۵۵‌دلار داشتند تا حقوق آنها با كاهش ۹۷/۴‌درصدی همراه شود. این در حالی است كه مدیران برنامه‌ریزی
(Director-IT Planning) بیشترین كاهش درآمد را در این سال احساس كردند. این افراد در سال ۲۰۰۸ حقوق پایه سالانه ۱۱۵.۴۳۴‌دلار داشتند در حالی كه این رقم در سال ۲۰۰۹ برای آنها به ۹۷.۴۹۴‌دلار رسیده است تا كاهش ۵۴ /۱۵‌درصدی داشته باشد. مدیران تولید (Director-Production) كه در سال ۲۰۰۸ درآمد پایه سالانه ۱۱۲۶۴۸‌دلار داشتند، امسال با كاهش ۱۷/۲‌درصدی درآمدی برابر ۱۱۰۲۰۷‌دلار دارند. مدیران سیستم‌ها و برنامه‌ریزی هم كه در سال ۲۰۰۸ درآمد پایه سالانه ۱۳۱۴۹۸‌دلاری با كاهش ۳۴/۱‌درصدی در سال ۲۰۰۹ درآمدی برابر ۱۲۹۷۳۸‌دلاری دارند.
متخصصان امنیت IT: بیشترین درآمد در این بخش به معاونان امنیت تعلق می‌گیرد. با این حال این افراد كه در سال ۲۰۰۸ درآمد پایه سالانه ۱۴۸۱۱۷‌دلار داشتند، امسال با كاهش ۱۷/۲‌درصدی درآمد پایه سالانه‌ای برابر ۱۴۴۹۰۸‌دلار دارند.
از طرفی اما بیشترین كاهش حقوق برای مدیران امنیت و كارگروه‌ها اتفاق افتاده است تا آنها در سال ۲۰۰۹ با كاهش ۰۷/۶‌درصدی، حقوق پایه سالانه ۷۷۸۳۲‌دلار دریافت كنند. ناظران امنیت اطلاعات هم با كاهش ۶۱/۰‌درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ در سال ۲۰۰۹ حقوق پایه سالانه ۶۹۴۳۳‌دلار می‌گیرند. مدیران هماهنگی بحران هم كه در سال ۲۰۰۸ درآمد پایه سالانه ۷۱۷۷۹‌دلار داشتند، امسال با كاهش ۵۰/۲‌درصدی ۶۹۹۸۸‌دلار دریافت می‌كنند.
مدیران IT: در میان این رسته مدیران سیستم‌ها و برنامه‌ریزی با درآمد پایه سالانه ۹۲۶۱۴‌دلاری در سال ۲۰۰۹ بیشترین حقوق دریافتی را دارند كه این مبلغ با افزایش ۲۴/۱‌درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ همراه بوده است. بیشترین كاهش اما در حقوق دریافتی مدیران مخزن اطلاعات اتفاق افتاده است تا این افراد با كاهش سالانه ۱۱/۱۲‌درصدی در سال ۲۰۰۹ درآمد پایه سالانه ۵۵۸۸۶‌دلار داشته باشند. در مقابل اما مدیران آموزش گویا بیشترین افزایش درآمد را در سال ۲۰۰۹ تجربه كرده‌اند تا با افزایش ۸۳/۱‌درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸، امسال درآمد پایه سالانه ۶۰۲۳۶‌دلاری داشته باشند.
مشاغل مرتبط با اینترنت: در این رسته مدیران سیستم‌های اینترنتی با درآمد پایه سالانه ۸۶۱۸۶‌دلاری در سال ۲۰۰۹ كه با كاهش ۶۳/۵‌درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ همراه بوده است، بیشترین درآمد و البته بیشترین كاهش درآمد را هم در میان دیگر مدیران دارند. متخصصان تجارت الكترونیك اما گویا بیشترین افزایش حقوق را در سال ۲۰۰۹ تجربه كرده‌اند تا با افزایش ۲۲/۴‌درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ درآمد پایه سالانه ۶۳۷۱۷‌دلار داشته باشند.
كـــارمنـــدان نظـــارتـــی (Supervisory IT Staff): در میان افراد شاغل در این بخش بیشترین حقوق به مدیران پروژه اختصاص دارد. این افراد با كاهش سالانه ۹۶/۰‌درصدی در سال ۲۰۰۹ درآمد پایه سالانه‌ای برابر ۹۲۸۰۹‌دلار دارند. ناظران عملكرد كامپیوتر اما با بیشترین كاهش سالانه ۵۱/۸‌درصدی در سال ۲۰۰۹ درآمد پایه سالانه ۴۶۴۵۱‌دلار دریافت می‌كنند.
متخصصان كامپیوترهای شخصی هم با كاهش ۵۳/۰‌درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ در سال ۲۰۰۹ درآمد پایه سالانه ۴۸۵۱۶‌دلار دارند. متخصصان خدمات فنی اما با افزایش سالانه ۱۱/۰‌درصدی در سال ۲۰۰۹ درآمد پایه سالانه ۵۸۵۲۴‌دلاری دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب