كامپیوترهای جدید سرعت نور دارند
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

 محققان دانشگاه 'گنت' با كمك سایر دانشمندان اروپایی روشی را ابداع كرده‌اند كه امكان انتقال اطلاعات را درون ریزتراشه‌ها با سرعت نور فراهم می‌كند. 

محققان دانشگاه گنت با كمك سایر دانشمندان اروپایی روشی را ابداع كرده‌اند كه امكان انتقال اطلاعات را درون ریزتراشه‌ها با سرعت نور فراهم می‌كند.
به گزارش ساینتیفیك، یكی از چالش‌های امروز دنیای كامپیوتر این است كه با وجود افزایش توان پردازشی و كاهش اندازه ریزتراشه‌ها، هنوز اطلاعات با سرعت مناسب درون این تراشه‌ها منتقل نمی‌شود و در نتیجه سرعت كلی سیستم‌های كامپیوتری به‌نحو مناسب افزایش نمی‌یابد.
دانشمندان اروپایی برای حل این مشكل، روشی را ابداع كردند كه با استفاده از آن می‌توان چندین ترابایت اطلاعات را با سرعت نور به بخش‌های مختلف یك ریزتراشه ارسال كرد.
هربار كه یك تماس تلفنی برقرار می‌كنید یا به اینترنت متصل می‌شوید، اطلاعات در قالب پالس‌های نوری یا فوتون‌ها درون شبكه‌های فیبرنوری و با سرعت نور منتقل می‌شوند.
اما درون سیستم‌های كامپیوتری، اوضاع متفاوتی حاكم است و هنوز از ساختارهای الكترونیكی قدیمی استفاده می‌شود. ریزپردازنده‌ها فرآیند پردازش را با استفاده از الكترون‌ها انجام می‌دهند و برای ارسال اطلاعات بین تراشه‌ها نیر اطلاعات در قالب الكترون‌ها، از طریق اتصالات الكترونیكی و با سرعت بسیار كمتر از سرعت نور ارسال می‌شود.

این اتصالات قابلیت انتقال الكترون‌ها را با سرعت كافی ندارند و در نتیجه با وجود پردازنده‌های بسیار پرسرعت كه حجم عظیمی از اطلاعات را در كسری از ثانیه پردازش و تولید می‌كنند، این اطلاعات در مسیر انتقال به سایر قسمت‌های كامپیوتر انباشته شده و سرعت كلی سیستم را به نحو چشمگیری كاهش می‌دهند.
در این شیوه جدید به جای استفاده از اتصالات الكترونیكی قدیمی و الكترون‌ها، از لیزرهایی با طیف‌های نوری متفاوت برای ارسال اطلاعات در قالب فوتون‌ها از طریق سیم‌های سیلیكونی استفاده می‌شود. طول موج‌های مادون قرمز با سرعت نور از درون سیلیكون عبور می‌كنند و در نتیجه اطلاعات با سرعت نور در قسمت‌های مختلف سیستم جریان می‌یابد.
با تمام این اوصاف، ارسال اطلاعات با سرعت نور تنها مزیت این شیوه جدید نیست؛
درواقع در این شیوه اطلاعات با چندین برابر سرعت نور درون سیستم كامپیوتری جریان می‌یابد. چرا كه طیف‌های مختلف نور به‌طور همزمان چندین گروه از فوتون‌ها را از یك مسیر ارتباطی (سیم سیلیكونی) عبور می‌دهند. بنابر این كافی است از سه طول موج مختلف نور برای ارسال بسته‌های اطلاعاتی در قالب فوتون‌ها استفاده كنید تا اطلاعات با سه برابر سرعت نور به مبداء ارسال شود.
انتظار می‌رود با استفاده ازاین فناوری جدید، به زودی نسل جدیدی از كامپیوترهای بسیار پرسرعت به بازار عرضه شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب