گفت و گو با مدیرعامل ARM
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING
23 / 12برچسب:, :: 15 ::  نويسنده : BlackHats

 این روزها پردازنده‌های شرکت ARM دیگر در همه جا هستند. این پردازنده‌ها که در سال‌های اخیر با ورود به بازار محصولاتی مانند موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها شهرت بیشتری پیدا کرده‌اند حالا در گوشی‌های موبایل، در خودروهای الکترونیکی، کامپیوترهای شخصی و در بسیاری جاهایی که شاید حتی فکرش را هم نکنید مانند قهوه‌سازها هم وجود دارند.


درست به همین دلیل هم هست که اوضاع برای شرکت ARM Holdings کاملا خوب است. این شرکت انگلیسی سازنده تراشه حالا شاهد حضور محصولاتش در بیشتر محصولات مربوط به زندگی مدرن است. به این ترتیب در سال 2011 حدود 8 میلیارد تراشه این شرکت به سرتاسر جهان صادر شده است. با این همه اما این شرکت هنوز نتوانسته به جمع غول‌های دنیای تکنولوژی بپیوندد. 

در حالی که درآمد حاصل از فروش شرکت ARM تا پایان سال 2011 برابر 777 میلیون دلار بوده، این رقم برای شرکت Intel به 54 میلیارد دلار رسیده است. در واقع این شکاف به تفاوت‌های این دو شرکت در نحوه تجارت‌شان مربوط است. ARM نقشه‌های فنی پردازنده‌هایش را به صورت عمومی می‌فروشد و به این ترتیب هر فرد یا شرکتی می‌تواند آنها را خریده و قطعات تراشه را بر اساس نیاز و سلیقه خودش روی آن سوار کند. به این ترتیب است که تراشه‌های ARM شرکت Samsung می‌تواند کاملا با تراشه‌های ARM شرکت‌های دیگری مانند Broadcom یا Nvidia فرق داشته باشد. حالا طراحان قطعات این شرکت‌ها می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند، چون این کار برای افرادی که طراحی‌های پایه تراشه‌ها را می‌دانند بسیار ساده است. با این اوصاف است که ARM به یک زبان بین‌المللی در صنعت طراحی قطعات الکترونیکی تبدیل شده است. 

این زبان بین‌المللی اما هنوز در دنیای کامپیوترهای شخصی و سرورها کمی بیگانه است. با این حال نفوذ ARM همچنان در حال افزایش است، تا جایی که نسخه جدید ویندوز شرکت Microsoft به راحتی با تبلت‌ها و نوت‌بوک‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM هماهنگ می‌شود. از طرفی تراشه‌های شرکت Calxeda هم می‌توانند روی سرورها با تراشه‌های ARM هماهنگ شوند و کار بکنند.دنیای ARM با سرعت زیادی در حال رشد و بزرگ شدن است. به همین دلیل هم وب سایت AllThingsD به‌تازگی با مدیرعامل این شرکت «وارن ایست» درباره مدل تجاری ARM و آینده تراشه‌های آن مصاحبه کرده است که آن را در پایین می‌خوانیم:


وقتی مردم از من می‌پرسند که ARM چه چیزی است، ترجیح می‌دهم آن را به یک دستور پخت کیک تشبیه کنم. یک دستور پخت پایه که شما می‌توانيد آن را هر طور که دوست دارید و می‌خواهید کم و زیاد کنید و طبق سلیقه خودتان درست کنید. به نظر شما این تشبیه درست است؟

دقیقا همین‌طور است. اینکه شما بتوانید هر کاری را که دوست دارید انجام بدهید یک اصل بسیار مهم در مدل تجاری ما است. اگر شما نتوانید کاری را که می‌خواهید با این تراشه‌ها انجام بدهید، دیگر می‌شویم مثل Intel. در این صورت ما و شرکت‌های دیگری مانند Intel دیگر تفاوتی با هم نداریم که بخواهیم بر سر آن‌ها با هم رقابت کنیم و آن وقت است که فقط می‌توانیم بر سر قیمت‌ها رقابت کنیم. در مقابل کاربران ما می‌توانند بر پایه یک سری اصول استاندارد محصول خودشان را طوری که می‌خواهند متفاوت کنند. به همین دلیل است که ساختار یکسان میکروپردازنده‌ها باعث می‌شوند فرصت‌های سرمایه گذاری برای استفاده از تراشه‌های شرکتی مانند Samsung با شرکت‌های دیگری مانند Nvidia و Qualcomm یا حتی فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه نرم‌افزارها هم برابر باشد. این کار شانس رشد برای شرکت‌های نوظهور و کوچک را هم افزایش می‌دهد.


یعنی شرکت‌های بزرگ می‌توانند سراغ تولیدکنندگان قطعات اولیه دیگری هم بروند؛ درست است؟

بله؛ از آنجایی که همه آنها کارهای متفاوتی با یکدیگر انجام می‌دهند، حق انتخاب بهتر و دقیق‌تری را دارند. مثلا اگر محصولی که می‌خواهید تولید کنید مربوط به ویدئو است، شرکت تولیدکننده Texas Instruments انتخاب خوبی است. اگر می‌خواهید محصولی مرتبط با گرافیک‌های سه بعدی را بسازید تراشه‌های شرکت Nvidia بهترین انتخاب هستند یا اگر می‌خواهید محصولی مدرن و متفاوت را بسازید، تراشه‌های شرکت Qualcomm می‌توانند کمک بزرگی به شما بکنند. اینجاست که شما به عنوان یک شرکت بزرگ می‌توانید نیازهای مختلف‌تان برای ساخت یک محصول را از تامین کنندگان مختلف انتخاب و در نهایت محصول با کیفیت‌تری را روانه بازار کنید. 


وقتی درباره رقبایتان فکر می‌کنید، بزرگ‌ترین آنها را چه شرکتی می‌دانید؟ Intel؟ MIPS؟

وقتی به فضای لوازم مصرفی الکترونیک، تلویزیون‌ها و محصولاتی مانند آن فکر می‌کنم، به نظرم MIPS حضور بسیار قوی در آن دارد. اما حالا با هوشمندتر شدن تلویزیون‌ها و امکان اتصال آنها به اینترنت، تلویزیون‌ها در حال شبیه شدن به یک موبایل هوشمند با نمایشگر بزرگ 46 اینچی هستند. به این ترتیب است که تراشه‌های ARM هم می‌توانند در این فضا حضور پر رنگی داشته باشند. در دنیای کامپیوتر هم رقبای اصلی ما در واقع شرکت‌های Intel و AMD هستند که سال‌هاست در این صنعت حضور دارند و فعالیت می‌کنند. 


«روری رید» مدیرعامل شرکت AMD در سخنرانی اخیرش وقتی درباره تراشه‌هایی با ساختار ARM صحبت می‌کرد، ابروهایش را بالا برد و طوری که انگار به صورت ضمنی به شرکت شما اشاره کند گفت که ممکن است AMD پردازنده‌های X86 خودش را با یک هسته اصلی ARM هماهنگ کند. آیا شما می‌توانید این صحبت‌ها را تایید کنید؟

در واقع نمی‌توانم چیزی درباره این موضوع به شما بگویم، اما چیزی را که قبلا هم درباره این موضوع گفته‌ام را دوباره تکرار می‌کنم. شرکت AMD در زمینه تجارت فروش میکروپردازنده‌ها فعالیت می‌کند و ما در زمینه فروش طرح‌های میکروپردازنده‌ها. اگر ما با آنها تعامل نداشته باشیم، احتمالا نمی‌توانیم به کارمان ادامه بدهیم. اگر این صحبت‌ها به نتیجه‌ای برسد و چیزی باشد که باید اعلام جهانی بکنیم، حتما این کار را انجام می‌دهیم.


بیش از یک سال است که درباره حضور ARM در صنعت کامپیوترهای شخصی می‌شنویم و شرکت Microsoft هم به تازگی ویندوز 8 را رونمایی کرده است. آیا واقعا فرصتی برای حضور ARM در بازار کامپیوترهای شخصی وجود دارد؟ اگر این طور است، این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد؟

بله این فرصت برای ما وجود دارد و به زودی هم اتفاق می‌افتد. جزئیات مربوط به زمان این اتفاق مربوط به شرکت Microsoft است نه ما. Metro(زبان طراحی ویژه محصولات Microsoft) در زمینه رابط کاربری هم اتفاق می‌افتد. Microsoft توانست این کار را در صنعت موبایل هم انجام بدهد. ویندوز 8 بر مبنای زبان طراحی Metro است و به همین دلیل هم به راحتی در دستگاه‌هایی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند هم مورد استفاده است. برای Microsoft هماهنگی با تراشه‌های ARM به معنای راهی برای پشتیبانی از میلیاردها دستگاه دیجیتال با قابلیت اتصال به اینترنت است که در دهه‌های آینده به بازار می‌آیند و مبتنی بر ساختار تراشه‌های ARM هستند. برای ما اما این موضوع به مثابه ورود به بازار کامپیوترهای شخصی علاوه بر محصولات Apple است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب