چرا ایمیل‌ها مختل شدند؟
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING
25 / 11برچسب:, :: 15 ::  نويسنده : BlackHats

اختلال در سرویس اینترنت کاربران مشکل تازه‌ای نیست، چرا که تقریبا از اویل پاییز سال جاری بارها شبکه اینترنت کشور دچار اختلال شده و هر بار هم علت‌های مختلفی برای آن عنوان شده است، اما اختلال در شبکه اینترنت طی چند روز گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است.
چرا که اکثر کاربران از روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن، در دسترسی به پست‌های الکترونیکی خود از جمله یاهو میل و جی‌میل دچار مشکلات فراوانی هستند.

همچنین به جز اختلال در این سرویس، انجام عملیات بانکی از طریق اینترنت نیز به سختی صورت می‌گیرد.
به گزارش ایتنا به نقل از دنیای اقتصاد، دسترسی به تمام سایت‌های خارجی‌اي که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند یا مسدود شدند یا به سختی صورت می‌گیرد. طبق معمول هر کدام از سازمان‌های مربوطه، در پاسخگویی به این اختلالات ایجاد شده نهادهای دیگر را مسئول عنوان می‌کنند و حاضر به اطلاع‌رسانی در این زمینه نیستند.

* چه کسی پاسخگو است؟
«مشترک گرامی در حال حاضر شاهد اختلال در بعضی سایت‌ها و سرویس‌ها از سمت دیتای مخابرات (زیرساخت) هستیم، همکاران ما از سوی مبادی مربوطه در حال پیگیری این مشکل هستند.»
این تنها پاسخی است که وقتی در اتصال با اینترنت با مشکل مواجه می‌شوید از سوی شرکت خدمات‌دهنده سرویس خود دریافت می‌کنید.

یکی از کارشناسان فنی یک شرکت خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت در خصوص این اختلال می‌گوید: «ما در حال پیگیری این اختلالات هستیم، ولی تاکنون جوابی برای این پیگیری‌ها نگرفته‌ایم. هنوز هم مشخص نیست که این اختلالات چه زمانی برطرف خواهد شد.»

به گفته وی در حال حاضر دسترسی به سایت‌های HTTPS، سایت‌هایی که نیاز به وارد کردن شناسه و رمز عبور دارد و مسنجرهایی از جملهovi، اسکایپ و...، همچنین انجام عملیات اینترنتی بانکی با مشکل مواجه است.

فرنقی‌زاده، مسئول روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت با ابراز بی‌اطلاعی از منشا این اختلالات، اظهار می‌کند که در دسترسی به میل داخلی سازمانی‌اش دچار مشکلی نیست. وی در ادامه می‌افزاید: «‌این اختلالات به زیرساخت مربوط نمی‌شود که ما بخواهیم پاسخگو باشیم. در حال حاضر مشکلی در شبکه زیرساخت کشور وجود ندارد و سرعت اینترنت هم کاملا مطلوب است.»

به گفته وی مشکل اختلالات در محتوا است؛ بنابراین زیرساخت نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظری داشته باشد. اما متولی دیگر اینترنت در کشور؛ یعنی سازمان فناوری اطلاعات هم اعلام می‌کند که این سازمان پاسخگو به اختلالات به وجود آمده در سرویس اینترنتی کاربران، مخصوصا دسترسی به پست الکترونیکی نیست.

روابط عمومی این سازمان می‌گوید: «‌سازمان فناوری اطلاعات نه مرکزی دارد و نه سیستمی که بخواهد ارتباط اینترنتی را قطع کند، پس ما در این زمینه نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.» براساس گفته‌های مسئولان سازمان فناوری اطلاعات متولی اصلی اینترنت در کشور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و باید این وزارتخانه پاسخگوی تمامی مشکلات باشد و با دلیلی قانع کننده علت این اختلالات را روشن کند.

اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا آماده شدن این گزارش برای انتشار، پاسخگوي سوالات ما نبود. این درحالی است که روابط عمومی این وزارتخانه در تماس تلفنی با ما اعلام کرد که در حالی پیگیری علت این اختلال است و این وعده را داد که ظرف کمتر از یک یا دوساعت پاسخ روشنی را به خبرنگاران اعلام خواهد کرد.

اختلال در برخی سایت‌های اینترنتی و عدم دسترسی به سرویس‌های پست الکترونیکی آن‌قدر طولانی شده که حتی صدای نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز بلند كند. در همین زمینه علی مطهری، رييس كميته ارتباطات كميسيون صنايع و معادن مجلس، با اشاره به قطع دسترسي كاربران به پست الكترونيك شخصي‌، از پيگيري موضوع از طريق مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد.

علي مطهري در این خصوص گفته است که بايد دليل قطع پست الكترونيك شهروندان ايراني طي چند روز اخير، از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات پيگيري شود كه آيا مشكلات فني دليل قطع ايميل‌ها است يا سرورهاي كشورهاي خدمات دهنده دچار قطعي شده‌اند.
وی تاکید کرده است که كميسيون صنايع و معادن و نمايندگان عضو اين كميسيون، موضوع قطع ايميل را پيگيري مي‌كند و تذكرات لازم را به مسوولان اين وزارتخانه خواهد داد.

*بازار داغ شایعه
همیشه وقتی پاسخ روشنی از سوی مسئولان مربوطه نسبت به اختلال در سرویس اینترنت شنیده نمی‌شود در مقابل بازار شایعه و حدس و گمان کاربران افزایش پیدا می‌کند. از جمله اینکه شاید دلیل قطع این سرویس باز هم به راه‌اندازی اینترنت ملی مرتبط باشد و شاید مسئولان وزارت ارتباطات با این کار می‌خواهند کاربران را مجبور به استفاده از پست الکترونیکی داخلی کنند.

البته در این بین کارشناسان هم بیکار ننشسته و فرضیه‌هایی ارائه می‌کنند. برای مثال برخی کارشناسان معتقدند علت مشکلات اخیر در دسترسی به برخی خدمات پست الکترونیک در کشور، اختلال در برخی پروتکل‌ها و لایه‌های ارائه اینترنت است.

به گزارش فارس، برخی صاحب‌نظران و کارشناسان با بررسی مشکلات کاربران در استفاده از اینترنت تاکید کرده‌اند، اختلال در Secure Sockets Layer یا (SSL) و پروتکل Transport Layer Security یا (TLS) از جمله عوامل اصلی این مشکل محسوب می‌شوند.
اختلال‌های یاد شده نقل و انتقال داده‌ها از طریق پروتکل یاد شده را دچار مشکل کرده و باعث شده کاربران نتوانند به خدماتی همچون جی‌میل، ایمیل یاهو، هات‌میل شرکت مایکروسافت و خدمات ایمن سایت‌هایی همچون آمازون دسترسی پیدا کنند.
به گفته این کارشناسان، اینکه منشاء اختلال مذکور در داخل است یا خارج، هنوز مشخص نیست.

* تکرار اختلالات میلی
این اولین باری نیست که سرویس‌های پست الکترونیکی خارجی از جمله سرویس پرمخاطب جی‌میل دچار اختلال می‌شود. این سرویس در اسفند ماه سال ۸۸ با اختلالات شدیدی مواجه شد. در آن زمان هم عدم پاسخگویی شفاف از سوی مسوولان وزارت ارتباطات در خصوص این اختلال، بازار شایعات را در چند روز اخیر داغ کرد و باعث شد هر یک از کاربران نظریات خاصی را در این خصوص مطرح کنند.

افزایش این حجم شایعات در نهایت منجر به انتشار اطلاعیه‌ای از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد که در آن اعلام شد این اختلال نه توسط وزارتخانه صورت گرفته و نه ربطی به قطعی کابل جاسک و فجیره دارد؛ بلکه این اختلال و عدم دسترسی به این سرویس از سوی شرکت مربوطه یعنی گوگل انجام شده است.

بلافاصله بعد از این اظهارنظر مسوولان ایرانی شرکت گوگل نیز در اطلاعیه‌اي این خبر را تکذیب کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: ما از کاربران در ایران شنیده‌ایم که آنها در دسترسی به جی‌میل با مشکل مواجهند. ما افت شدید ترافیک را تایید می‌کنیم و با بررسی شبکه‌های خود به این نتیجه رسیده‌ایم که آنها به خوبی کار می‌کنند.

همچنین گوگل اظهار کرد که هرگاه ما در سرویس‌های خود به مشکل بر بخوریم، هرچه سریع‌تر سعی در رفع آن مشکل می‌کنیم؛ چراکه شدیدا معتقدیم مردم همه جای دنیا باید توانایی ارتباط آزاد آنلاین را داشته باشند؛ اما متاسفانه گاهی اوقات مشکلات پیش آمده خارج از کنترل ما است.پس از اینکه گوگل نیز مسئولیت اختلال در سرویس جی‌ميل را نپذیرفت اظهارنظرهای جدیدی از سوی برخی مسئولان کشور مطرح شد.

به عنوان مثال سعید مهدیون، مدیرعامل سازمان فناوری‌ اطلاعات، در نشست خبری، در واکنش به وجود اختلال در سرویس جی‌میل، از مسدود بودن این سرویس استقبال کرد و آن را به نفع پست الکترونیکی ملی کشور دانست.

وی همچنین اظهار کرده بود: «در مورد بسته شدن اين سرويس اگر هر كسي اعتراضي داشته باشد، بايد به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي منتقل كند؛ ولي از نظر بنده اين يك فرصت حساب مي‌شود و بايد مردم كشور به سمت ايميل ملي هدايت شوند، به عبارتي تا زماني كه ما به خارجي‌ها اعتماد كنيم توسعه فناوري اطلاعات در داخل نخواهيم داشت و اين يعني اينكه بايد به دولت و كشور اعتماد كنيم.»
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب