شارژ ابتدایی 12 ساعته باتری؛ باوري غلط
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

مدتی پیش برای خرید یک دستگاه اپل آی‌پد به بازار مراجعه کرده بودم و با یک تصور غلط مواجه شدم که مشتاق شدم در این مورد توضیحاتی بدهم.
هنگام خرید این تبلت پیشرفته که همه فناوری‌های روز در آن خلاصه شده است فروشنده تاکید کرد که حتما 12 ساعت شارژ اولیه را رعایت کنید!
اگر ادامه مطلب را بخوانید متوجه می‌شوید چقدر افکارمان به دلیل به روز نبودن کهنه شده است.
در دنیای باتری‌ها چندین فناوری وجود داشته که هر یک جای خود را به تکنولوژی‌های جدید داده‌اند و منسوخ شده‌اند. مهم‌ترین نسل‌های باتری که در دنیای وسایل الکترونیکی شایع بوده‌اند به این شرح است:

الف- باتری‌های نیکل کادمیوم

نیکل کادمیوم در واقع اولین نسل تجاری باتری‌های با تولید انبوه در ابزارهایی مانند موبایل و نوت‌بوک بودند. علامت مشخصه آنها این است که روی باتری Ni-Cd و یا خود کلمه نیکل-کادمیوم قید شده است. در دفترچه مشخصات هم عینا نوع و توان باتری قید می‌شود. این نوع باتری‌ها اکنون منسوخ شده‌اند.
در واقع این باتری‌ها بودند که اولا شارژ ابتدایی 12 ساعته نیاز داشتند و ثانیا هر بار باید تا انتها تخلیه می‌شدند تا شارژ مجدد موجب از بین رفتن سلول‌ها نشود.
تقریبا 5 سالی می‌شود که دیگر این نوع باتری‌ها به دلایل مختلفی کنار رفته‌اند و در محصولات جدید به هیچ وجه کاربردی ندارند.

ب- باتری‌های یون لیتیومی

نوع یون لیتیومی نسل دوم تجاری باتری‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی هستند. علامت مشخصه آنها کلمه Li-On روی بدنه باتری و دفترچه مشخصات محصول است. این باتری‌ها کماکان در موبایل و نوت‌بوک کاربرد دارند، اما آنها هم با نسل جدیدتر در حال تعویض هستند. کارکرد صحیح این باتری‌ها موجب شده که نیازی به شارژ ابتدایی 12 ساعته ندارند و همچنین کاملا برعکس باتری‌های نسل قبلی به هیچ وجه نباید تا سر حد تخلیه شدن کار کنند. باید در حد 10 درصد شارژ باقیمانده مجدد شارژ شوند و سپس تا 100 درصد مجددا شارژ شوند.

ج- باتری‌های لیتیوم پلیمری

نوع لیتیوم پلیمری نسل روز باتری‌ها هستند که علاوه بر محدودیت‌های کمتری که دارند ایمن‌تر و سبک‌تر هستند. علامت مشخصه آنها کلمه Li-Po یا Li-on-Po است. در دفترچه مشخصات محصول هم عینا نوع باتری با عبارت لیتیوم پلیمری یا کامل‌تر آن یون لیتیوم پلیمر قید می‌شود.
این نوع باتری‌ها نه تنها شارژ ابتدایی 12 ساعته نیاز ندارند، بلکه هیچ محدودیتی در کاربرد هم ندارند. مهم‌ترین علامت مشخصه اینکه دستگاه شما دارای این نوع باتری است آن است که در زمان اتصال به کامپیوتر با پورت USB شارژ شود.
چون این باتری‌ها نیازی نیست، هر بار تا 100 درصد شارژ شوند سازندگان امکان شارژ با USB را در آنها قرار داده‌اند تا عمر باتری بهتری داشته باشند.
خوب در حال حاضر هر دستگاه الکترونیکی که بخرید به احتمال 9/99 درصد فاقد باتری نوع اول که باتری نیکل کادمیومی بود، هستند. پس عملا شارژ 12 ساعته کاملا منسوخ و یک سنت «پارینه سنگی» است که کماکان در دهان افراد در حال گردش
است.

منبع: شرکت دلیران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب