دونالد کنوث؛ پدر تحلیل الگوریتم
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

«با دانستن زبان ماشین، برنامه‌نویس به استفاده از روش‌های کارآمدتری گرایش پیدا خواهد کرد. این شیوه به واقعیت نزدیک‌تر است.»

 از پیش‌گفتار کتاب هنر برنامه‌نویسی کامپیوتر

 

دونالد کنوث، دانشمند نامي علوم کامپیوتر و استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد است. او را به واسطه شرکت در توسعه روش‌های تحلیل پیچیدگی‌محاسباتی الگوریتم‌ها، پدر تحلیل الگوریتم لقب‌داده‌اند. علاوه‌ بر تمام خدماتی که در حوزه علوم نظری کامپیوتر انجام داده است، دونالد کنوث پديدآورنده سیستم تنظیم متن TeX (پدر LaTeX کنونی)، زبان تعریف فونت METAFONT است و معماری مجموعه دستورات MIX/MMIX را نیز طراحي كرده است.  دونالد کنوث، در سال 1938 در میلواکی ایالت ویسکانسن متولد شد و به‌واسطه شغل پدرش که در امور چاپ و نشر فعالیت می‌کرد، در دوران دبیرستان در رشته کتابداری به تحصیل پرداخت. در دوران تحصیلات عالی، به سختی توانست خودش را قانع کند تا تحصیل در رشته فیزیک را به رشته موسیقی ترجیح دهد. در هنگام تحصیل در مؤسسه فناوری Case م (Case Institute of Technology) با IBM 650 یکی از نخستین مین‌فریم‌های آی‌بی‌ام آشنا شد. پس از مطالعه راهنمای کاربری و مستندات دستگاه، او تصمیم گرفت تا کامپایلر و زبان اسمبلی دستگاه را دوباره بنویسد، زیرا معتقد بود، این کار را بهتر از سازندگان دستگاه انجام خواهد داد. در سال 1958 کنوث برنامه‌ای نوشت که بر‌اساس ارزش هر بازیکن، به تیم بسکتبال دانشگاه کمک کرد تا قهرمان لیگ شود. چنین استفاده‌ای از کامپیوترها آن‌چنان نامعمول و تازه بود که نشریه نیوزویک گزارشی درباره آن منتشر کرد و اخبار شبانگاهی CBS نیز آن را معرفی کرد. در همان سال‌ها، او به همراه تعدادی از دوستانش نشریه Engineering and Science Review را منتشر کردند که در سال 1959 جایزه ملی بهترین نشریه فنی را از آن خود کرد. پس از آن او از فیزیک به ریاضی روی آورد و در سال 1960 مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. در همین سال، مسئولان دانشگاه کارهای او را خارق‌العاده تشخیص داده و او همزمان با مدرک کارشناسی، مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز دریافت کرد. در سال 1963 دکترای ریاضی خود را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) دریافت کرد و در همان زمان کار روی کتابش، یعنی هنر برنامه‌نویسی کامپیوتر را (صفحه بعد را ببینید) آغاز کرد. در آن دوره، علوم کامپیوتر تازه گام‌های نخستین مسیر رشد و ترقی خود را می‌پیمود و حوزه‌ای نوپا محسوب می‌شد و هویت مشخصی نداشت. یکی از اهداف کنوث در نوشتن این مجموعه کتاب‌ها، ایجاد این هویت و فراهم‌آوردن زمینه استانداردسازی این حوزه تازه از علوم بود. پس از انتشار نخستین جلد این مجموعه در سال‌1968، او با رد موقعیت شغلی فراهم شده در آژانس امنیت ملی امریکا به دانشگاه استنفورد پیوست. پس از انتشار جلد سوم این مجموعه، کنوث آن‌چنان از وضعیت نامناسب ابزارهای نشر الکترونیک (که در آن زمان به تازگی در حال توسعه و گسترش بودند) ناراضی بود که با صرف وقت فراوان به طراحی و پیاده‌سازی ابزارهای تنظیم متن TeX و METAFONT پرداخت. 


او علاوه بر کتاب مشهور هنر برنامه‌نویسی کامپیوتر، کتابی در زمینه ریاضیات با نام «اعداد سوررئال» دارد که به صورت یک رمان نوشته‌شده است. همچنین کتابی با نام Bible Texts Illuminated نیز به رشته تحریر درآورده که به بررسی متن انجیل از طریق الگوریتم‌های نمونه‌برداری سیستماتیک (Systematic Sampling) می‌پردازد.


او جایزه‌های متعددی را در حوزه علوم کامپیوتر از آن خود کرده که برخی از آن ها عبارتند از:
- نخستین جایزه گریس مورای هاپر در سال 1971
- جایزه تورینگ در سال 1974
- مدال ملی علوم امریکا 1979
- مدال جان فون نویمان در سال 1995
- جایزه قهرمانان (Hero Award) از مدرسه مهندسی دانشگاه استنفورد در سال


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب