راهنمای خرید تبلت
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

البته اگر با موضوع وزن کنار بیاید، میشه برای صحبت کردن با این تبلت ها از هندزفری های بی سیم بلوتوثی استفاده کرد.

یه نکته مهم که باید توجه داشته باشید اینه که بعضی از مدل های با صفحه نمایش بزرگتر هم قابلیت نصب سیم کارت دارن. اما اینجا هم نصب سیم کارت به معنی امکان استفاده به عنوان تلفن همراه نیست. چرا که برای اینکه تبلت بتونه تماس تلفنی هم برقرار کنه، باید علاوه بر امکان نصب سیم کارت ، از شبکه های مخابراتی هم پشتیبانی کنه که در حال حاضر بیشتر تبلت های کوچک 7 اینچی این امکان رو دارن. بد نیست بدونید در بازار کامپیوتر به تبلت هایی که امکان نصب سیم کارت دارن، اصطلاحاً 3G میگن.  همینطور که می دونید 3G نسل سوم شبکه های مخابراتیه و از این جهت به این تبلت ها 3G میگن که امکان استفاده از این شبکه رو دارن و کاربر میتونه به شرط وجود زیرساخت مخابراتی، از اینترنت پرسرعت نسل سوم یا همون 3G در همه جا استفاده کنه.

ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که اگر این تبلت ها نمی تونن به عنوان تلفن همراه استفاده بشن، پس نصب سیم کارت بر روی اونها چه فایده ای داره؟

همونطوری که گفتیم، نصب سیم کارت به معنی پشتیبانی این تبلت ها از نسل سوم شبکه های مخابراتیه که یکی از کاربرد های این شبکه، دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق سیم کارت تلفن همراهه. یعنی افراد می تونن با سیم کارتی که روی تبلت قرار میدن، به اینترنت متصل باشن. البته برای اتصال تبلت ها به اینترنت راههای دیگه ای هم هست . مثل اتصال به مودم ADSL خونه، از طریق تکنولوژی بی سیم وای فای، که در برنامه های بعد در این باره صحبت میکنیم

صفحه نمایش تبلت ها بر روی وزن اونها هم تاثیر می ذاره و وزن یک تبلت رو از حدود 400 گرم تا 650 گرم می رسونه.

دقت داشته باشید که وزن یک تبلت رو نباید با یک نوت بوک مقایسه کنید. چون بر خلاف نوت بوک ها که برای استفاده روی جایی قرار می گیرن، تبلت ها بیشتر اوقات برای استفاده در دست شما هستن و اگر وزن اونها خیلی زیاد باشه حتما زود شما رو خسته می کنن. اینکه اندازه صفحه نمایش تبلت چه اندازه ای باید باشه به نوع کاربری دستگاه، توسط شما ارتباط داره. شاید برای کار با اینترنت و دیدن فیلم، صفحه نمایش بزرگتر مناسب باشه و کسانی که وزن کم و کوچیک بودن دستگاه براشون اهمیت بیشتری داره، بهتره از مدل های 7 اینچی استفاده کنن.

شاید سازنده های تبلت های 8.9 اینچی هم با همین مشکل انتخاب بین 7 و 10 روبرو شده بودن و با ساختن یه تبلت در این اندازه خواستن این مشکل رو حل کنن.

در این رابطه این رو هم باید بگیم که اندازه صفحه نمایش بر مدت زمان کارکرد باتری تاثیر زیادی داره به طوری که میشه با تبلت های 7 اینچی تقریبا دو برابر تبلت های 10 اینچی بدون نیاز به شارژ کار کرد. خوبه بدونید زمان کارکرد باتری های تبلت های 7 اینچی در زمان پخش ویدئو حدود 7 ساعته که البته این زمان در صورت انجام کارهای دیگه تغییر می کنه.

یکی دیگه از مواردی که در خرید تبلت ها اهمیت داره نوع سیستم عامل اونهاست. در حال حاضر بیشتر تبلت ها با یکی از سیتم عامل های ios ، اندروید و یا ویندوز 7 ارائه میشن. اجازه بدید از ویندوز 7 شروع کنیم که شما احتمالاً تجربه کار با اون رو روی رایانه های شخصی یا نوت بوکتون دارید.

با اینکه ویندوز 7 نسبت به ویندوز های قبلی بهتره، اما برای تبلت ها ساخته نشده و کار با اون روی تبلت ها کمی مشکله. مثلا شما برای اینکه بخواید آیکن های ویندوز و منوها رو با لمس دست انتخاب کنید، با صفحه لمسی خیلی راحت نمیشه این کار رو انجام داد. ضمن اینکه تبلت هایی که سیستم عاملشون ویندوز سِوِنه، باید سخت افزار قوی تری داشته باشن. این سخت افزار قوی تر باعث می شه که دستگاه گرمای بیشتری تولید کنه و مصرف باتری هم بیشتر بشه، همینطور وزن اونها هم افزایش پیدا می کنه و از حدود 750 گرم بالاتر میره و تا یک کیلوگرم هم میرسه.

با این حساب کسانی که زمان کارکرد باتری و وزن دستگاه براشون مهمه لااقل در حال حاضر به سراغ تبلت های ویندوزی نرن.

پیشنهاد ما اینه که فقط زمانی یه تبلت ویندوزی تهیه کنید که نرم افزاری داشته باشید که اون نرم افزار فقط روی ویندوز نصب بشه و اون نرم افزار یا مشابهش برای سیستم عامل های دیگه تبلت ارائه نشده باشه. در این صورت فقط تبلت ویندوزی برای شما مناسبه. البته شرکت سازنده ویندوز قصد داره تا نسخه نهایی سیستم عامل بعدی خودش، یعنی ویندوز 8 رو طوری ارائه کنه که برای تبلت ها هم مناسب باشه.

سیستم عامل بعدی که بر روی تبلت ها وجود داره سیستم عامل ios هست که این سیستم عامل فقط بر روی دستگاههای شرکت Apple نصب میشه.

از اونجایی که این شرکت سیستم عامل و سخت افزار رو انحصاراً برای محصولات خودش طراحی می کنه، سیستم عامل و سخت افزار این تبلت ها کاملا با هم هماهنگن و در زمان کار با اونها سرعت خوبی رو می تونید تجربه کنید. توجه کنید که شرکت اپل و سیستم عامل ios برای کار با دستگاهشون قوانین و محدودیت های خاصی دارن و ترجیح میدن کاربرانشون فقط از طریقی که اونها تعیین می کنن بتونن کارهاشون رو انجام بدن. مثلاً فقط از طریق یک پورت امکان ارتباط با تبلت های این شرکت وجود داره و هیچ محلی برای کارت های حافظه نیست. همینطور برای خرید نرم افزار حتماً باید به فروشگاه آنلاین این شرکت مراجعه کنید و برای رد و بدل کردن فایلها بین تبلت و کامپیوتر، حتما باید از نرم افزاری که این شرکت داده استفاده کنید. نرم افزار های خریداری شده هم فقط روی یک دستگاه قابل نصب هستند.

به غیر از این محدودیتهای نرم افزاری، محدودیتهای سخت افزاری هم وجود داره. همونطور که اشاره کردیم، به خاطر نبود اسلات کارت حافظه، هیچ راهی برای افزایش ظرفیت وجود نداره و چاره ای ندارید جز اینکه با همون فضای اولیه کنار بیاید.

اگرچه بعضی از طرفدارای این محصولات، اینجور محدودیتها رو خواسته یا ناخواسته، عاملی در جهت افزایش امنیت می دونن، اما این امنیت خیلی راحت تر از این هم می تونست وجود داشته باشه. کما اینکه در مورد محصولات بقیه شرکتها وجود داره.

البته بعضی افراد با استفاده از روشهای غیر قانونی، اقدام به رفع این محدودیت ها میکنن که اصطلاحا به این کار jailbreak میگن.

اما اگه از اون دسته افرادی هستید که قصد دارن صبر کنن تا ویندوز 8 بیاد و یک تبلت ویندوزی بگیرن، باید توجه داشته باشید که مایکروسافت هم در نظر داره بعضی از محدودیت هایی که سیستم عامل ios در نصب نرم افزار داره رو برای ویندوز 8 هم اعمال کنه. پس انتظار نداشته باشید کار کردن با ویندوز 8 روی تبلتها، به راحتی کار کردن با ویندوز، روی کامپیوترهای شخصی باشه.

سیستم عاملی دیگه ای که روی تبلت ها نصب شده،  اندرویده. این سیستم عامل یک سیستم عامل منبع باز یا Open Source هست و این منبع باز بودن به این معنیه که هر شرکتی می تونه کد های این سیستم رو متناسب با سخت افزار خودش تغییر بده و بهینه کنه.

اندروید در ابتدا برای تلفن های همراه ارائه شده بود و بعد از اومدن تبلت ها بر روی اونها هم نصب شد. این موضوع باعث شد تا وقتی کاربرا می خواستن بعضی کارها رو انجام بدن، با کُندی مواجه بشن. البته در نسخه های بعدی اندروید، یعنی نسخه 3 یا همون شانه عسل و از همه بهتر در نسخه 4 یا بستنی حصیری ، این مشکلات تا حدود زیادی حل شد و این سیستم عامل به شدت با تبلت ها هماهنگ شد.

بر خلاف ios، اندروید برای نصب نرم افزار بر روی دستگاههای که این سیستم عامل رو دارن محدودیتی نداره.

یعنی نیازی نیست حتماً نرم افزار های خودتون رو از فروشگاههای آن لاین تهیه کنید. برای نصب نرم افزار هم محدودیتی در تعداد نصب بر روی تبلت های مختلف ندارید. یعنی شما می تونید نرم افزارها رو بعد از دانلود یا خرید، به راحتی روی هر تبلت اندرویدیی نصب کنید. همچنین تبلت های اندرویدی حساسیتی در پورتهای ورودی و خروجی ندارن و روی بعضی از این تبلت ها حتی پورت های micro USB هم دیده میشه. این در حالیه که تبلت های دارای سیستم عامل ios، به جز یک پورت 25 پین خاص خودشون، هیچ جای دیگه ای برای انتقال اطلاعات ندارن.

نکته مهم بعدی، ظرفیت حافظه تبلت هاست . روی بیشتر تبلت ها هارد وجود نداره و از حافظه های SSD به جای هارد دیسک ها استفاده می کنن .

SSD ها از هارد دیسکهای معمولی گرونتر و سریعترن و به خاطر نداشتن قطعات متحرک مکانیکی ، خرابیشون هم کمتره . به دلیل هزینه بالای این تجهیزات، ظرفیت ذخیره سازی تبلت ها در مقایسه با کامپیوتر و نوت بوک کمتر و از 16GB تا 64GB در نوسانه. نکته قابل ذکر اینه که بعضی از تبلت ها اسلات قرار گیری کارت های حافظه مثل SD یا Micro SD  رو دارن و اگر احیاناً حافظه داخلی اونها برای شما کم باشه می تونید با استفاده از این کارت ها حافظه دستگاهتون رو افزایش بدید. اما در مورد تبلت هایی که جای نصب کارت های حافظه رو ندارن، بهتره در همون ابتدای خرید حافظه ای رو انتخاب کنید که برای شما کافی باشه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب