شبیه‌سازی آثار امواج الکترومغناطیسی سیستم مخابرات سیار بر روی سر انسان
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (30 ژانویه / 10 بهمن)، در سال‌های اخیر با رشد سریع سیستم‌های مخابرات سیار، نگرانی‌ها نسبت به اثرات زیستی تابش RF گوشی‌های تلفن به شدت افزایش یافته است. حمید خدابخشی، دانشجوی دکتر دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در رساله خود به بررسی این اثرات پرداخته است.

در این پژوهش، پس از مطالعه کلی اثرات زیستی امواج الکترومغناطیسی، در بخش نخست، یک روش تحلیلی جدید جهت بررسی اثرات متقابل آنتن دوقطبی نیم موج و مدل کروی شش لایه سر معرفی شد. در این روش یک فرم ساده برای تابع شبه گرین کره شش لایه بدون تلف بر مبنای انتگرال سامرفلد و اصل جمع آثار ارائه شد. سپس روش منابع کمکی جهت مدل سازی آنتن دوقطبی نیم موج، استفاده شد. نتایج عددی جهت محاسبه SAR محلی و الگوی تابشی آنتن در فرکانس‌های 900 و 1900 مگاهرتز ارائه شد.

به نوشته ایسنا، بر اساس این پژوهش، در بخش دوم، یک روش عددی سریع برای مساله تزویج متقابل مدل کروی سر با آنتن PIFA بر مبنای روش CIE/MoM جهت مطالعه اثرات مدل سر روی مشخصات آنتن ارائه شد. در روش CIE/MoM، یک معادله انتگرالی MPIE برای جریان سطحی آنتن PIFA و یک معادله انتگرالی میدان الکتریکی حجمی (VEFIE) برای کره سر استخراج شد. پس از یافتن توزیع جریان آنتن و میدان الکتریکی القا شده در سر، امپدانس ورودی آنتن، توان جذب شده، الگوی تابشی آنتن محاسبه و در ادامه تشعشعات یک گوشی موبایل شامل آنتن پچ دو باندی در وضعیت تماس با مدل آناتومیک سر، با روش FDTD شبیه سازی و توزیع میدان الکتریکی و SAR محلی و SAR متوسط یک گرم نمایش داده شد.

افزایش دمای بافت‌های سر در اثر تشعشع گوشی موبایل با گسسته سازی معادله زیست- حرارتی نیز تخمین زده شد.

یافته‌های حاصل از این تحقیق نشان داد: حداکثر افزایش دما در ناحیه مغز بسیار کمتر از مقادیر مجاز افزایش دما در بافت مغز است. جهت راست آزمایی روش ارائه شده، آنتن مذکور در مجاورت فانتوم کروی سر، شبیه سازی و با نرم‌افزار XFDTD و CST مقایسه شد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب