نگاهی به مادربرد Z77X-UP4 TH گیگابایت
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

 نیاز به قدرت آذرخش



بعد از پایان تاریخ حق امتیاز فناوری Thunderbolt (آذرخش) برای شرکت اپل، تولید کنندگان مادربرد از اولین کمپانی هایی بودند که از این فناوری در محصولات خود استفاده کردند.
گیگابایت هم، در این راستا به عنوان اولین کمپانی که از دو درگاه Thunderbolt در برخی از مدل هایش استفاده کرد، شناخته شد.

یکی از همین مدل ها، Z۷۷X-UP۴ TH است که دو حرف TH در انتهای نام آن نشان دهنده برخورداری از دو درگاه Thunderbolt است. 


درگاه Thunderbolt، هم می تواند نقش یک مسیر برای انتقال اطلاعات را بازی کند، هم می تواند به عنوان رابطی برای انتقال محتوای تصویری و صوتی و نمایش آن ایفای نقش کند.
در واقع می توان از این مسیر برای اتصال انواع ابزارها مانند ابزارهای ذخیره سازی، نمایشگرها و ... استفاده کرد.

این درگاه توانایی ارسال و دریافت داده ها با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه را دارد؛ دو برابر سرعت انتقال اطلاعات از طریق درگاه USB ۳.۰ و ۲۰ برابر سرعت درگاه USB ۲.۰. به علاوه، با چنین پهنای باند عریضی تصویر و صدا با بالاترین کیفیت ممکن از رایانه به صفحه نمایش منتقل شده و تصاویری با کیفیت بسیار بالا روی صفحه نمایش نقش می بندند.
همچنین از طریق یک ترکیب دوگانه از این درگاه می توان خروجی تصویر با کیفیت فوق‌العاده بالای ۴K را در اختیار داشت که بالاترین کیفیت تصویر موجود است.
کیفیت ۴K با نام Ultra HD نیز شناخته می شود. به نوعی این درگاه نه تنها کیفیت و سرعت بسیار بالایی را ارائه می دهد، بلکه بسیار کاربردی نیز بوده و قابلیت پشتیبانی از شش ابزار به صورت همزمان را نیز دارد. از همین رو، می توان ۱۲ ابزار را به طور همزمان به مادربرد Z۷۷X-UP۴ TH متصل کرد. 


Z۷۷X-UP۴ TH مجهز به چیپ ست Z۷۷ اینتل است و از پردازنده های سوکت ۱۱۵۵ پشتیبانی می کند.

در یک نگاه ساده به مادربرد می توان متوجه شد که این محصول از سه شکاف PCIe بهره می برد تا بتوان با استفاده از یک پردازنده آیوی بریج، حالت های پهنای باند x۱۶/-/-، x۸/x۸/- و x۸/x۴/x۴ را برای کارت های گرافیک مجزا داشته باشیم. این اعداد نشان دهنده پشتیبانی این مادربرد از CFX و SLI سه مسیره هستند، که البته حالت سوم و پهنای باند x۴ پیشنهاد نمی شود.

درگاه های SATA روی Z۷۷X-UP۴ TH به اندازه سازگاری چیپ ست Z۷۷، یعنی ۲ عدد SATA۳ و ۴ عدد SATA۲ هستند، به علاوه یک کانکتور mSATA در وسط برد برای نصب ابزارهای ذخیره سازی SSD قرار گرفته است.
اما گیگابایت برای درگاه های USB یک چیپ جداگانه تهیه و تعبیه کرده است، ۴ درگاه USB ۳.۰ از طریق کنترلر VIA VL۸۰۰ و ۴ درگاه ارایه شده از سوی چیپ ست Z۷۷ روی این مادربرد فراهم شده است. 


اتفاق مهم دیگری که در مادربرد Z۷۷X-UP۴ TH صورت گرفته است، بهره وری از فناوری Ultra Durable ۵ است. این فن آوری شامل استفاده از دو برابر مس بیشتر در برد مدار چاپی، چوک هایی با هسته ای از جنس فریت و با ظرفیت عبور ۶۰ آمپر جریان الکتریکی و از همه مهمتر بکارگیری ICهای PowerStage (IR۳۵۵۰) است. این IC های جدید ترکیبی از ماسفت های High Side، Low Side و درایور ماسفت هستند. از مزایای این ICها روی مادربرد Z۷۷X-UP۴ TH می توان به تامین توان پایدارتر و موثرتر اشاره کرد، چراکه هرکدام از این ICها ظرفیت عبور ۶۰ آمپر جریان الکتریکی را دارند. از همین رو، فازهای کمتری روی مادربرد مورد نیاز است. فازهای کمتر در مدار تغذیه باعث کاهش مصرف انرژی، اندازه هیت سینک های مادربرد و هزینه ساخت می شود. هرچند که طراحی ویژه این IC ها، به خودی خود آن ها را بسیار خنک نگه می دارد. کاهش اندازه هیت سینک و فاز های کمتر منجر به فضای خلوت تر در ناحیه پردازنده خواهد شد تا جریان هوای موثرتری در این ناحیه صورت گیرد.

Z۷۷X-UP۴ TH را می توان مادربردی به قیمت برای پردازش های سنگین، مصارف حرفه ای و بازی های رایانه ای دانست. اگر به دنبال ایجاد یک workstation با ارزان ترین امکانات هستید می توانید از مادربرد Z۷۷X-UP۴ TH استفاده کنید. این محصول را می توانید با گارانتی آواژنگ از بازارهای معتبر کشور تهیه کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب