جایگزینی هارد دیسک‌ها با ذخیره‌سازی آنلاین
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

 جایگزینی هارد دیسک‌ها با ذخیره‌سازی آنلاین

از زمانی که رایانه‌های اولیه اختراع شدند تا سال‌های اخیر، تولیدکنندگان همواره تلاش کرده‌اند که اطلاعات بیشتری را در فضای کمتری از سیستم ذخیره نمایند. 
این مسئله در لپ‌تاپ‌ها و PDA ها به‌خوبی مشهود است. همچنین ظرفیت هارد دیسک‌‌ها را سالیانه افزایش دادند. 

به طوری که اوایل یک سیستم رایانه‌ای دارای ۴ گیگابایت ظرفیت بود. بعد از آن به ۱۰ گیگابایت، سپس به ۵۰ گیگابایت و ... ارتقا یافت. اکنون می‌توانید به راحتی یک هارد دیسک ۵/۱ ترابایتی (معادل ۱۵۰۰ گیگابایت) را خریداری نمایید. 

این روند در حال توسعه و گسترش است و شاید روزی منجر به انقراض و از بین رفتن هارد دیسک‌های حجیم شود. تا جایی که افراد به جای استفاده از هارد دیسک‌ها برای نگهداری فایل‌های مهم و ضروری‌شان از جمله مستندات، تصاویر، فایل‌های صوتی و تصویری و ... به ذخیره‌سازی آنلاین روی بیاورند. 

به طورکلی شما می‌توانید برای تهیه نرم‌افزارهای موردنیاز خود، به صورت آنلاین و با عضویت در سایت موردنظر آن را خریداری کنید. برای نمونه می‌توانید یک مجموعه امنیتی را از وب‌سایت دانلود و هزینه اشتراک آن را به صورت سالیانه پرداخت نمایید. 

مثال دیگر استفاده از برنامه‌ای وبی برای طراحی وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها به جای خرید و نصب نرم‌افزار است. به کار بردن برنامه وب این اطمینان را به شما می‌دهد که همیشه برنامه به روز خواهد بود و از هدر رفتن فضای هارد دیسک جلوگیری می‌شود. 

همان طور که بلایای طبیعی و انسانی از جمله سیل، آتش‌سوزی، طوفان و... همگی تهدیدی برای از بین رفتن فایل‌های با ارزش افراد مانند عکس‌ها، موسیقی‌های مورد علاقه، مستندات و ... می‌باشند، موارد بسیار دیگری همچون سرقت، پاک شدن فایل‌ها به‌صورت تصادفی توسط اشخاص یا نرم‌افزارهای مخرب، خراب شدن هارد دیسک و مانند این‌ها همه خطرات بالقوه برای اطلاعات هستند. چون هیچ روشی برای پیش‌بینی فجایع وجود ندارد، ذخیره کردن فایل‌ها از طریق سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از آنهاست. 

سایت‌های مختلفی مانند ADrive، DropBox، Mozy، SugarSync و ... خدمات متعددی را ارائه می‌دهند که کاربران می‌توانند بسته به هزینه پرداختی از فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات خود استفاده کنند. به علاوه با معرفی GDrive که توسط گوگل ارائه شده، هزینه‌های ذخیره‌سازی آنلاین در حال کاهش است. 

چرا که این امکان برای کاربران فراهم شده تا از فضای ذخیره‌سازی نامحدودی استفاده کنند. 

مزایای استفاده از خدمات ذخیره‌سازی برخط تنها به حفاظت از فایل‌های شما ختم نمی‌شود. در حقیقت می‌توان گفت جذابیت اصلی چنین سرویس‌هایی قابلیت دردسترس بودن همیشگی آنهاست. 

خدمات ذخیره‌سازی آنلاین این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید به اطلاعات مهم و مورد نظر خود در هر مکانی که هستید توسط تلفن همراه، رایانه محل کار خود و ... به‌راحتی دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آنها را ویرایش کنید. 

این سرویس در حال گسترش است و رقبای زیادی به این صنعت وارد شده‌اند. با وجود اینکه تمام آنها خدمات تقریباً مشابهی در حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات برای کاربران فراهم می‌نمایند در مورد ویژگی‌ها، عملکرد پشتیبانی، دردسترس بودن و ... تفاوت‌هایی دارند که لازم است کاربران با توجه به نیازها و مواردی که برای آنها ارجحیت دارد، سرویس ذخیره‌سازی مناسبی را برای خود انتخاب کنند. برخی از مواردی که کاربران از یک سرویس ذخیره‌سازی انتظار دارند به شرح زیر است. 

فضای ذخیره‌سازی 
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام انتخاب یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین باید به آن توجه کرد، میزان فضای ذخیره‌سازی اختصاص داده شده است. 

بهترین سرویس‌ها امکان ذخیره‌سازی نامحدودی را با پرداخت هزینه ثابت در هر ماه برای کاربران فراهم می‌نمایند. این بدین معنی است که شما می‌توانید تمام فایل‌های موردنظرتان را بدون هیچ نگرانی و محدودیتی ذخیره کنید. 

درصورتی‌که حجم فضای ذخیره‌سازی برای شما اولویت ندارد، لازم است سرویسی را انتخاب نمایید که هزینه پایین‌تری را نسبت به سایرین برای هر گیگابایت از شما دریافت کند. 

امکانات پیشرفته 
یکی از اصلی‌ترین امکاناتی که لازم است تا یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین برای کاربران فراهم شود راحت و بی‌دردسر آپلود کردن و به اشتراک گذاشتن فایل‌ها می‌باشد. از مزیت‌های دیگر یک سرویس ذخیره‌سازی خوب می‌توان به امکان بازیابی فایل در صورت از دست دادن آن اشاره کرد. 

همچنین بهتر است به سیستم پشتیبان‌گیری (back up) نیز مجهز باشد تا بتواند به صورت خودکار، تغییراتی را که کاربر در هر زمان بر روی فایل‌های خود اعمال می‌کند، ذخیره نماید. 

دسترسی جهانی به اطلاعات 
سرویس ذخیره‌سازی آنلاین امکان ذخیره کردن هر نوع فایل دیجیتالی را صرف نظر از نوع آن برای کاربران فراهم می‌نماید. یکی از مسائلی که در یک سرویس ذخیره‌سازی به آن توجه می‌شود، دسترسی راحت به فایل‌ها در هر مکان و لحظه است؛ بدین معنی که این سرویس مستقل از سخت‌افزار بوده و کاربران قادر هستند اطلاعات مورد نظرشان را از چندین دستگاه، رایانه، تلفن همراه هوشمند و ... مشاهده کنند. 

بعلاوه باید این نکته را هم در هنگام انتخاب یک سرویس ذخیره‌سازی مدنظر داشت که از چه مرورگرهایی می‌توانید به حساب کاربری خود وارد شوید. 

کاربری آسان 
راحت استفاده کردن از یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین برای افراد اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که یک رابط کاربری خوب و ساده این امکان را برای کاربر فراهم می‌نماید تا عملیات را سریع و بدون مواجه شدن با مشکلی انجام دهد و بتواند در چند لحظه فایل‌ها را در حساب کاربری خود آپلود نماید. 

بهتر است خدمات عیب‌زدایی و نکات فنی از جمله فایل‌های ویدئویی، آموزشی و ... به راحتی در دسترس باشند. کاربر باید بتواند از طریق تلفن، پست الکترونیکی و گفتگوی زنده با ارائه دهنده سرویس ذخیره‌سازی آنلاین در ارتباط باشد. 

پشتیبانی 
لازم است یک برنامه و سرویس خوب از پشتیبانی و حمایت مناسبی نیز برخوردار باشد. حتی داشتن این امکانات برای سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین که کاربری آسانی نیز دارند ضرورت دارد. ذخیره کردن فایل‌ها از راه دور نسبت به نوع رایج آن هم برای کاربران حرفه‌ای و هم مبتدی ارجحیت بیشتری دارد. 

برخی از دلایلی که سبب می‌شود در آینده‌ای نزدیک استفاده از هارد دیسک‌‌های خارجی (external) کمتر شود و افراد به سمت ذخیره‌سازی آنلاین گرایش پیدا کنند، به شرح زیر است: 
هزینه: خدمات ذخیره‌سازی آنلاین خیلی از هزینه‌های مرتبط با روش‌های پشتیبان‌گیری به صورت رایج را کاهش می‌دهد. 
ایمنی: این روش از امنیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اطلاعات هم در زمان انتقال و هم در زمانیکه به طور کامل ذخیره شده‌اند، رمزگذاری می‌شوند و هیچ کاربر غیر مجازی نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند.
اشتراک‌گذاری: شما می‌توانید به‌راحتی و با چند کلیک ساده، فایل‌های موردنظر خود را به طور مستقیم برای دوستان، اقوام و ... به اشتراک بگذارید. 
تعامل: سرویس ذخیره‌سازی آنلاین اجازه می‌دهد تا چندین کاربر به طور همزمان بر روی یک فایل، سند و ... کار و نظراتشان را بیان کنند تا سایرین نیز از آنها مطلع شوند.
بازیابی: در حوادث ناگواری که ممکن است اطلاعات از بین بروند، این امکان را فراهم می‌نماید که بتوانید تمام فایل‌های اصلی خود را در حداقل زمان برگردانید. 

به طور کلی می‌توان گفت سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین مشاهده و به‌اشتراک گذاشتن فایل‌های شما را در هر مکان و زمانی فراهم می‌نماید و می‌توانید با انتقال اطلاعات از دیسک به این نوع سرویس، فضای هارد دیسک خود را با خیال راحت افزایش دهید و مطمئن باشید که فایل‌های شخصیتان هرگز از بین نخواهد رفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب