فیلترینگ یکپارچه برای تمامی شرکت‌های اینترنتی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

براساس ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌یی، فیلترینگ یکپارچه برای تمامی شرکت‌های اینترنتی تعریف شده و شرکت‌های اینترنتی این اجازه را ندارند که به دلخواه برای سایتی محدودیت و یا عدم محدودیت اعمال کنند.

محمود خسروی - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: تعیین سایت‌هایی که مشمول طرح فیلترینگ یکپارچه در کل کشور قرار می‌گیرند، از سوی کمیته تعیین مصادیق خواهد بود و شرکت ارتباطات زیرساخت در آن دخالتی ندارد و فقط دستور را در این زمینه اجرا می‌کند.

هم‌چنین قائم مقام وزیر ارتباطات تاکید کرده بود که بحث فیلترینگ یکی از موضوعاتی است که باید در شبکه ملی اینترنت دیده شود و باید از نظر فنی برروی این موضوع اشراف داشته باشیم.

مهدی اخوان در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته بود: فکر می‌کنیم با اجرای پروژه شبکه ملی اینترنت دغدغه‌هایمان در حوزه فیلترینگ کاهش می‌یابد زیرا معتقدیم با اجرایی شدن این پروژه ترافیک بین‌المللی‌مان کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا از زمانی که صفحه فیلترینگ در کشور با ظاهر جدید ظاهر و طرح آن بر اساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، تغییر کرد؛ بحثی مبنی بر اجرای طرح فیلترینگ هوشمند در ایران مطرح شد.

صفحه فیلترینگ در برخی کشورها به صورت هوشمند است، یعنی اگر کاربری به سایتی مراجعه کند که فیلتر شده باشد، صفحه به‌صورت هوشمند نیاز کاربر و عبارت و موضوع مورد جست‌وجوی کاربر را تشخیص داده و لینک‌های مجاز مرتبط را در اختیارش قرار می‌دهد.

عبارت "با استناد به قانون جرایم رایانه‌یی دسترسی به تارنمای فراخوانده شده امکان‌پذیر نمی‌باشد" هنگام جست‌وجو در اینترنت، وقتی این عبارت بر صفحه مانیتور نقش می‌بندد، از این نشان دارد که تارنمای مورد نظر فیلتر شده است.

گسترش اینترنت زمینه‌ای به وجود آورده که طیف وسیعی از اطلاعات بدون هیچگونه محدودیتی و فراتر از مرزهای جغرافیایی در سراسر جهان منتشر شود و به نحو چشمگیری به یک رسانه ارتباطی و اطلاعاتی تبدیل شود.

خصوصیت و ویژگی اینترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات و علاوه بر آن راحتی دستیابی به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصویر و داده‌های گرافیکی متنوع، به اندازه‌ای شدت یافته است که در برخی موارد اطلاعات حاوی مطالب مخرب و زیانباری نیز در وب منتشر می‌شود که زمینه سوء استفاده‌های مختلف را فراهم آورده است.

هرزه‌نگاری‌های جنسی، ترویج خشونت و فساد، خرید و فروش مواد مخدر و زیانبار، اشاعه اطلاعات خصوصی افراد و سازمان‌ها و موارد مشابه، ضرورت کنترل محتوای وب را ناگزیر ساخته است، ولی این کنترل و نظارت بر انتشار اطلاعات در جوامع مختلف و برحسب خط مشی‌های سیاسی و فرهنگی هر جامعه نمودهای متفاوتی داشته است.

در برخی جوامع غربی تاکید بیش‌تر بر عدم سوء استفاده از اطلاعات خصوصی افراد و جلوگیری از انتشار تصاویر جنسی کودکان و ممانعت از دسترسی سازمان‌های تروریستی به اطلاعات خاص و مهم است اما کنترل محتوای اینترنت در جوامع شرقی و مذهبی فراتر از موارد فوق است و نظارت شدید بر اشاعه افکار و عقاید سیاسی در شبکه جهانی را نیز شامل می‌شود.

عمده دلایل فیلتر کردن اینترنت در کشورهای مختلف را می‌توان در چهار تقسیم بندی کلی گنجاند:مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی، مسائل امنیتی و مسائل اخلاقی و آنچه باعث تفاوت مبنایی هر کشور برای فیلترینگ می‌شود، ارزش‌های بنیادین مورد توجه در هر مقوله در آن کشورها است.

در مجموع می‌توان گفت تعداد کشورهایی که در منطقه و جهان به نحوی با مساله فیلترینگ و سانسور در اینترنت مواجه هستند، نسبتاً قابل توجه است. کشورهایی مانند سوئد، فرانسه وآلمان در قاره اروپا و کشورهایی مانند هند، عربستان، کره جنوبی، مالزی و در مجموع آسیا به عنوان بزرگترین قاره دنیا و نیز کانادا دارای گسترده‌ترین میزان تنوع فیلترینگ هستند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب