لزوم بازنگری در فیلترینگ سایت‌های پرمراجعه
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

 

لزوم بازنگری در فیلترینگ سایت‌های پرمراجعه



در وضعیت فعلی، و شرایطی که در دو شکل رسمی و غیررسمی برای سایت‌های پرمراجعه اینترنتی برای کاربران ایرانی به وجود آورده، به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که از سوی مسئولین و تصمیم‌گیران مربوط به مصادیق سایت‌های ممنوع، تجدیدنظر اصولی صورت پذیرد.

پایگاه‌های علمی و تحقیقاتی
سایت‌های زیادی در زمره پایگاه‌های علمی و فنی هستند که فیلتر شدن آنها، بخش عظیمی از محققین، دانشگاهیان و مراکز علمی را از دستیابی به ذخیره فراوان تحقیقاتی و پژوهشی آنها محروم کرده است.
سایت‌های پژشکی و بهداشتی، از جمله مهم‌ترین موارد در این زمینه به شمار می‌روند.
این مسئله می‌تواند باعث شود شماری از محققین نتوانند دانش و توانایی خود را به‌روز نگهدارند و قطعا این امر، به پیشرفت علمی کشور لطمه جدی خواهد زد.

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی نیز به عنوان مصادیق مهم این موضوع، مستلزم بازنگری هستند.
در حال حاضر، بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان از جمله فیس‌بوک و گوگل‌پلاس به صورت رسمی از دسترس کاربران ایرانی خارج است.‌  
به گزارش ایتنا این در حالی است که همزمان با استقبال چشمگیر کاربران جهان از این شبکه‌ها، شمار کاربران ایرانی هم که مشغول فعالیت در آنها هستند، روزبروز افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، اشخاص و افراد معروف و نیز شرکت‌ها و مجموعه‌های حقوقی و حتی سازمان‌ها در حال حضور مستقیم در این شبکه‌های اجتماعی هستند.
سؤالی که در این میان برای کاربران ایرانی مطرح بود این بود که آیا عضویت در این شبکه‌ها ممنوع  محسوب می‌شود؟

عضویت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، آزاد است
چندی پیش کمال هادیانفر، رییس پلیس فتای ناجا اعلام کرد که منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد.
سال گذشته نیز سرهنگ تورج کاظمی، معاون وقت مبارزه با جرایم پلیس فتا درباره عضویت در سایت فیس‌بوک به ایسنا گفته بود: «بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای موضوعی به اسم مجازات افراد به دلیل عضویت در فیس‌بوک وجود ندارد و حتی اگر افراد از طریق فیس‌بوک اطلاعاتشان مورد سوءاستفاده قرار گیرد و به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنند، شکایت آنان مورد پیگیری قرار می‌گیرد و هیچگاه با این افراد به عنوان متهم برخورد نمی‌شود.»
بر همین اساس عضویت در فیس‌بوک جرم شمرده نمی‌شود.

فیلتر کردن هم دیگر معنایی ندارد!
نکته مهم دیگر، افزایش راه‌های اطلاع‌رسانی است که در نتیجه آن، کارشناسان بر این نظر متفقند که راه‌های سلبی و محدود کننده، دیگر کارآیی خود را از دست می‌دهند.
به گزارش رسانیوز، یک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که «االآن با وجود فناوری دیگر، راه محدود کردنی وجود ندارد، حتی فیلتر کردن هم دیگر معنایی ندارد!»
حجت‌الاسلام مهدی طائب که در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تهران سخن می‌گفت در باره نگاه سلبی و محدود کننده به ابزارهای دیجیتال افزود: «تهدید پنداشتن ابزارهای نوین نه تنها به پیشرفت مادی و معنوی ما کمکی نمی‌کند بلکه باعث عقب ماندگی ما در عرصه‌های مختلف نیز می گردد.»
وی غیر از فحشا که باید با هر وسیله ممکنی جلوی آن گرفته شود، سایر تولیدات سایبری را قابل انتشار دانست و افزود: «هر مقدار هم فضا در اینترنت باز باشد، ضرری به مواضع ما نمی‌زند، ما نیازی به فیلتر کردن و ممانعت از انتشار اطلاعات نداریم. حتی بدترین فحش‌ها در حق عالیرتبه‌ترین مقامات موجب افزایش محبوبیت و اثبات حقانیت آنهاست.»

فیلترینگ؛ و بازار فیلترشکن و VPN
از سوی دیگر، وضعیت موجود، به رشد بازار فیلترشکن و VPN کمک می‌کند، ضمن آن که کاربران را به دور زدن فیلترینگ و بی‌اعتمادی به آن سوق می‌دهد. 
به گزارش ایتنا اخیرا و در جریان مسدود شدن موقت گوگل و جیمیل، یک بررسی منتشره اعلام کرد که «مردم ۱۲ میلیارد تومان خرج VPN کردند.» 
در همین زمینه، مهدی طائب نیز می‌افزاید:‌ «همین فیلترینگ نه تنها محدودیتی ایجاد نکرده بلکه درآمد مضاعفی نیز برای متصدیان سیستم‌های فیلترشکن به وجود آورده است. آنها علاوه بر درآمد اولیه یک هزینه‌ای هم از برداشتن فیلتر به جیب می‌زنند. به طوری‌که فروش فیلترشکن امروزه یکی از مشاغل پردرآمد به حساب می‌آید.»

از این رو به نظر می‌رسد در شرایط جدید، به منظور دسترسی آزاد و سریع کاربران به اطلاعات، و نیز برای جلوگیری از گسترش دور زدن فیلترینگ و افزایش استفاده از VPN و انواع فیلترشکن‌ها توسط کاربران، تجدیدنظر در دسترسی کاربران سایت‌های مختلف و به ویژه شبکه‌های اجتماعی، ضروری است، تا بتوانند بدون نگرانی از انجام اقدام غیرقانونی و همچنین گسترش بازار VPN، به سهولت در این شبکه‌ها حضور یافته و علاوه بر بهره‌گیری آزادانه از اطلاعات، به افزایش محتوای فارسی در آنها بپردازند، ضمن آن که دستگاه‌های مسئول و کارشناسان نیز در مواقع لزوم از آموزش و ارائه هشدارهای لازم در زمینه مخاطرات احتمالی آن غفلت نورزند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب