لزوم بازنگری در استفاده سنتی از فیلترینگ
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

مهدی صارمی درعین حال یاد آوری می کند که حجم فیلترینگ در ایران بالا به نظر نمی‌رسد و همه کشورهای دنیا هم به فیلترینگ توجهی خاص دارند.
در همین حال برخی متولیان فضای مجازی کشور از فیلتر شدن ۹۰ درصد سایت‌ها بر اساس درخواست‌های مردمی خبر می‌دهند، اما اینکه تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه بر عهده چه افرادی قرار دارد موضوعی است که بسیاری از کاربران اینترنت اطلاعات دقیقی درباره آن ندارند.
اما آنچه که جای بحث دارد، این موضوع است که در کنار سایت هایی که به صورت قانونی فیلتر شده، اعمال اشتباه فیلترینگ سایر سایت های اینترنتی، گاها منجر به اعتراض بیشتر کاربران اینترنت می شود و در این بین هیچ نهاد مسوولی حاضر به پاسخ گویی این مطلب که چند درصد از سایت‌ها به اشتباه فیلتر شده‌اند، نیست و تا کنون از سوی هیچ سازمانی آماری دراین زمینه ارایه نشده است.
آنچه مسلم است فیلترینگ به دلیل زیان های ناشی از برخی کاربردهای اینترنت در مسایل فرهنگی و اشاعه فحشا در میان مردم در بسیاری از کشورها انجام می شود، اما متاسفانه در ایران با ورود تکنولوژی های نوین، فرهنگ استفاده درست از آنها وارد نمی شود و این وظیفه خطیر برعهده مسوولان مربوطه است تا با بستر سازی های فرهنگی دیگر نیازی به فیلترینگ نباشد.
به هر صورت به نظر می رسد، اتخاذ چنین شیوه ها و راه حل هایی برای جلوگیری از انحرافات اجتماعی، فرهنگی و... با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، مناسب و کافی نباشد و لازم و ضروری است که مسئولان و متخصصان با همکاری یکدیگر در جهت آگاهی دادن و فرهنگ سازی در جامعه و به ویژه خانواده ها برای استفاده صحیح از اینترنت و تدوین قوانین و مقررات جدید و مناسب برای مقابله با انحرافات گام بردارند. چرا که در شرایطی که روز به روز پیشرفت تکنولوژی از مصوبات قانونی ما پیشی می گیرد و راه های دور زدن سیستم های فیلترینگ دهان به دهان می چرخد، صرف هزینه های هنگفت برای اجرای آن کاری درست نیست.
چه بسا پیشنهاد داده می شود که مسئولان به جای فیلتر کردن اینترنت سایت‏های داخلی قوی ایجاد کنند و به جای بستن سایت‏های اینترنتی، تولید محتوای غنی و به روز را در دستور کار خود قرار دهند.
همچنین دولت می تواند با تغییر نگاه خود به اینترنت، یک برنامه جامع تدوین کند و با ایجاد بسته های حمایتی به ساماندهی محتوای موجود در وب روی آورد که تاسیس انجمن های صنفی و ایجاد کارگروه های حمایتی بخشی از این حمایت ها می تواند باشد.
به اعتقاد کارشناسان، متاسفانه نگاه اشتباه صرفاً ایجابی به این مقوله باعث شده تا با ایجاد محدودیت های دسترسی، پایین آوردن سرعت دسترسی کاربران خانگی به اینترنت، فیلترینگ سایت های خارجی اقدام به مدیریت فضای اینترنت کشور شود، حال آنکه آمار نشان می‌دهد پیشرفت فناوری، عبور از این موانع را تسهیل و تسریع کرده است.
به هر تقدیر به نظر می‌رسد نگاه سنتی و ابتدایی به مقوله اینترنت و مدیریت آن بیش از این کارا نبوده و مسوولان مربوطه می‌بایست به سایر روش‌های تشویقی و حمایتی برای استفاده مفید کاربران از این فضا رو بیاورند. اما به نظر می‌رسد برخی مسوولان همچنان اصرار به استفاده از روش ایجابی، صرف و ابتدایی فیلترینگ دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب