تبعات لوكس شدن IT
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING
30 / 7برچسب:, :: 17 ::  نويسنده : BlackHats
bazare IT iran.JPG

 

علي شميراني - حدود 20 سال قبل كه نخستين دستگاه گوشي تلفن همراه به ايرانيان معرفي شد، استقبال خوبي در سطح مديران جامعه مواجه نشد. از حيث امنيتي اين پرسش مطرح شد كه نمي‌شود هر كس يك بيسيم به دست بگيرد و در خيابان‌ها تردد كند. مجلس‌نشينان آن زمان اما نظر ديگري داشتند، آنها معتقد اين وسيله را كالاي لوكس قلمداد كردند كه صرفاً در اختيار قشر مرفه جامعه خواهد بود. اين دو عامل و از همه مهمتر نگاه مجلس موجبات تاخير چند ساله در توسعه شبكه تلفن همراه كشور شد.
امروز اما اتفاقاتي در شرف وقوع است كه بازار كالاهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات را به سمت لوكس شدن پيش مي‌راند. نوسان ارز اقلام ‌IT را به شدت گران كرده است. اين موضوع همچنين سبب توقف واردات حتي با دلار گران شده است. مشكل بازار فناوري اطلاعات اما در اينجا هم پايان نمي‌يابد، در حال حاضر و در صورت ثبات نسبي قيمت‌ها فاصله زيادي ميان عرضه و تقاضا ايجاد شده و تبعات چنين بحراني همچنان دست از سر اين بازار و كاربرانش بر نخواهد داشت.
اما در حالي كه تصور مي‌شد مشكلات در همين سطح باقي مي‌ماند، اعلام شد كه کالاهای حوزه فناوری اطلاعات در اولویت نهم ارزی و جزو کالاهای غیر ضروری و لوکس قرار گرفته است. بماند كه گفته شده بازار لوازم خانگي اصولاً مشمول دريافت ارز شناخته نشدند. اگرچه برخي از واردكنندگان اين قطعات اعلام كرده‌اند از مدت‌ها قبل مشمول دريافت ارز حمايتي نيستند اما نهادينه شدن و اعلام رسمي اين موضوع زمينه را براي جهش بي‌سابقه قيمت‌ها در اين بازار فراهم مي‌كند.
در حال حاضر شنيده‌ها حكايت از آن دارند كه بسياري از فعالان بازار فناوري اطلاعات به علت ناتواني در ادامه حضور در اين بازار در شرف خروج از اين بازار هستند. اين موضوع به علاوه بهاي بالاي قيمت تمام شده كالاهاي فناوري اطلاعات موجبات افت ضريب نفوذ ديجيتالي در كشور خواهد شد. آن‌هم در كشوري در حال توسعه كه فناوري اطلاعات و ارتباطات و افزايش سطح دسترسي مردم به خدمات مبتني بر آن جزو اهداف استراتژيك و تكاليف برنامه‌هاي توسعه كلان كشور است.
از اين‌رو حتي اگر در كوتاه مدت اصلاحات و بازنگري‌هايي در تصميمات اخير گرفته شود، بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات با يك سكته قوي مواجه مي‌شود كه نحوه سلامت بيرون آمدن از اين شرايط در ابهام است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب