ممانعت از دسترسی به GMAIL جرم است کاربران می‌توانند شکایت کنند
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

  دکتر عالی‌پور کارشناس حقوقی حوزه فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فناوران در خصوص از دسترس خارج شدن سرویس جی‌میل گفت: طبق قانون جرایم رایانه‌ای اگر این کار عمدی باشد جرم است.

وی افزود: طبق ماده ۱۰ جرایم رایانه‌ای ممانعت از دسترسی به داده‌ها و مسدود کردن سایت‌هایی که عمل مجرمانه انجام نداده‌اند اختلال در کار شهروندان و جرم محسوب می‌شود.
عالی‌پور گفت : حتی اگر این ممانعت از دسترسی به داده‌ها سیستمی باشد باز هم از این عمل مجرمانه نمی‌کاهد و مسئولیت کیفری دارد.

وی افزود: طبق ماده ۱۹ جرایم رایانه‌ای هر شخص حقیقی و حقوقی برای شهروندان در فضای مجازی مزاحمت ایجاد کرده و مانع از دسترسی به داده‌هایی مانند سرویس جی‌میل شوند، مرتکب جرم شده و قابل شکایت است.
این کارشناس حقوقی گفت : طبق مقررات قانون جرایم رایانه‌ای این عمل باید از سوی مئوولان مدنی مانند دادستان پیگرد کیفری داشته باشد حتی تک‌تک کاربران می‌توانند‌ از کسانی که باعث بسته شدن جی‌میل شدند شکایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شکایت پیگیری خواهد شد یا خیر گفت: حتی اگر این شکایت‌ها پیگیری هم نشود یک نقطه منفی در کارنامه کسانی است که باعث شدند شهروندان از کسب‌وکارهای روزانه خود عقب افتاده و ضرر کنند.

دکتر عالی‌پور در پایان گفت: طبق قانون حتما باید در مسدود کردن جی‌میل تجدیدنظر شود چرا که طبق ماده ۱۳ جرایم رایانه‌ای لطمه زدن به کسب‌وکار شهروندان نیز جرم است و این عمل خود یک عمل مجرمانه محسوب می‌شود.

مسوولان اجازه دهند مردم به کسب‌وکار شان برسند
دکتر شاهپور دولت‌شاهی از اعضای تدوین‌کننده قانون جرایم رایانه‌ای دلیل اصلی فیلتر کردن سرویس جی‌میل را فیلتر سایت یوتیوب دانست و گفت: فیلتر جی‌میل به صورت مستقیم نبوده است بلکه سایت یوتیوب که قبلا در پروتکل HTPS فیلتر بوده، روی پروتکل HTTPS هم اقدام به ارائه خدمات کرد و چون این پروتکل همسان با پروتکل جی‌میل است این سایت نیز فیلتر شده است.

وی ادامه داد: البته از دسترس خارج کردن جی‌میل چه مستقیم چه غیرمستقیم باعث ضایع شدن حقوق کاربران شده است.
وی افزود: مبارزه با فیلم موهن حضرت محمد(ص) کار بسیار پسندیده‌ای است ولی باید مسئولان عملی را انجام دهند که باعث ضایع شدن حقوق کاربران نشود.

‌دولت‌شاهی گفت : اگر کمیته تعیین مصادیق راه‌حل فنی برای فیلتر یوتیوب بدون ایجاد مشکل برای جی‌میل دارند بهتر است زودتر این عمل را انجام دهند در غیر این صورت باید سرویس جی‌میل را در اختیار کاربران که در حال کسب وکار هستند قرار دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها با یک فیلترشکن کسانی که می‌خواهند به سایت‌ها به صورت غیرمجاز دسترسی داشته باشند به راحتی این کار را انجام دهند و در حال حاضر با این کار کمیته تعیین مصادیق تنها حقوق کسانی که می‌خواهند از راه مجاز به سرویس‌های خود دسترسی داشته باشند ضایع شده است.

دولت‌شاهی در پایان تاکید کرد: با این کار ما در دنیا وجهه بدی پیدا کردیم و بهتر است مسئولان برای فیلتر سایت یوتیوب راهکار فنی ارائه کرده و اجازه دهند مردم به کسب‌وکار خود بپردازند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب