وزیر ارتباطات: فقط درصد کمی از بدافزارها از طریق شبکه وارد کشور می‌شوند
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

 

رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات
رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات



وزير ارتباطات گفت: ايران در زمينه فضاي مجازي و مقابله با حملات سايبري رتبه ششم دنيا را از آن خود كرد.

به گزارش ایتنا رضا تقي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر ميزان امنيت كشور در مقابل حملات سايبري چگونه است؟ توضيح داد: شايد يكي از محورهاي عقب‌ماندگي ما در برنامه‌هاي گذشته همين بحث امنيت بوده باشد كه به هر دليل به تناسب توسعه كاربردها مورد توجه جدي قرار نگرفته بود.

وي ادامه داد: ما در سال‌هاي اول دولت نهم از اين منظر بسيار آسيب‌پذير و شكننده بوديم اما امروز خوشبختانه با برنامه‌هاي پيش‌بيني شده و بر اساس آنچه در سند راهبردي افتا مورد توجه قرار گرفته، با وجود تشديد حملات چه از نظر تنوع و چه از نظر حجم، جايگاه مناسبي در زمينه مقابله پيدا كرده‌ايم.

وزير ICT همچنين عنوان كرد: اگرچه روند گسترش حملات سايبري امري جهاني محسوب مي‌شود اما در كشور ما با توجه به شرايط خاص ايران در مقاطع مختلف، استكبار جهاني سعي مي‌كند در كنار ساير مشكلات و محدوديت‌ها در حوزه‌هاي مختلف در حوزه فضاي سايبر هم بتواند آسيب‌هايي را متوجه كشور كرده و بهره‌برداري‌هاي خاص خود را از اين منظر داشته باشد. به همين دليل ما همواره مراقب بوده‌ايم كه از اين منظر آسيبي متوجه كشور نشود.

مهار صدها يا هزاران حمله روزانه
تقي‌پور در عين حال به حملات متعددي كه طي اين سال‌ها نسبت به ايران صورت گرفته اشاره كرد و گفت: خوشبختانه كشور در تمام اين موارد سربلند از مبارزات بيرون آمده است كه در اين مسير توانمندي‌هاي داخلي ما هم به مراتب ارتقاء يافته و دانشمندان هم رشد چشمگيري پيدا كرده‌اند و در نهايت ما در اين زمينه چنان پيش رفته‌ايم كه امروز خود اين كشورها مدعي آن شده‌اند كه ايران از نظر توان امنيتي در رده ششم دنيا قرار دارد.

وزير ICT ادامه داد: البته ما در ابعاد امنيتي علاقه‌اي نداريم كه چنين موضوعاتي را اعلام كنيم چرا كه اعتقاد ما بر اين است كه توان جمهوري اسلامي به مراتب بالاتر از اين حرف‌ها است. امروز SOCها يا مراكز عمليات امنيتي در كشور به صورت گسترده در لايه‌هاي مختلف ايجاد شده‌اند و از لايه‌هاي زيرساخت و دروازه‌هاي اصلي كشور گرفته تا لايه‌هاي مياني و دسترسي را در برگرفته‌اند.

او ادامه داد: همچنين در بحث ISMS يا ايجاد مراكز امنيتي از اواخر سال ۸۹ بر اساس مصوبه دولت فاز اول مميزي تمام دستگاه‌هاي كشور آغاز شده است و بررسي‌هاي مختلف انجام مي گيرد تا صلاحيت امنيتي دستگاه‌هاي مختلف از دولتي گرفته تا غيردولتي تاييد شود و درنهايت بتوانيم ببينيم آمادگي‌هاي موجود در چه اندازه است و نقاط ضعف احتمالي بركنار شود.

وزير ICT در ادامه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه خوشبختانه در حال حاضر بحث توجه به مسايل امنيتي در حوزه فاوا به دغدغه همگاني تبديل شده درباره تعداد حملاتي كه روزانه صورت مي‌گيرد توضيح داد: شايد اين آمارها كمي متفاوت باشد اما آنچه در ديواره آتش درگاه‌هاي ورودي كشور هر روزه مهار مي‌شود، شايد عددي در حد چند صد و يا چند هزار باشد كه البته اين حملات انواع مختلفي را دارند و برخي از آنها با هدف آزار و اذيت و برخي هم با اهدافي مشابه آنچه در رسانه‌ها منعكس مي‌شوند صورت مي‌گيرند.

وي در عين حال يادآور شد: درصد كمي از بدافزارها از طريق شبكه وارد كشور مي‌شوند و به طور عمده ويروس‌ها و بدافزارها از طريق ابزارآلات دستي از قبيل فلش مموري‌ها و سي‌دي‌ها و وسايلي از اين دست منتقل مي‌شوند و شايد بيشتر آنها از چشم ديوار آتش شبكه‌هاي دولت به دور بوده باشند.

امنيت عاريه‌اي پاسخگو نيست
تقي‌پور ادامه داد: خوشبختانه با تلاش متخصصان كشور در بخش‌هاي خصوصي و دولتي امروز توان داخلي كشور رشد بسيار خوبي داشته و در زمينه بومي سازي امنيت پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته‌ايم.

وي با تاكيد بر اين كه امنيت عاريه‌اي و وارداتي خيلي جوابگو نخواهد بود افزود: طي سال‌هاي اخير تلاش بسياري صورت گرفته و براي دستيابي به دانش بومي در اين بخش تعداد شركت‌هاي دانش‌بنيان ۱۷ يا ۱۸ برابر رشد كرده است.

تقي‌پور همچنين يادآور شد: امروز در بحث مبارزه با حملات در بحث ديوار آتش تقريبا به طور كامل به خودكفايي رسيده‌ايم و تمام ابزارهاي امنيتي اين بخش در داخل كشور توليد مي‌شوند.

وي در پايان افزود: در بحث استفاده از بدافزارها هم بايد به اين نكته اشاره كرد كه اساسا نوع بدافزارها طي سال‌هاي گذشته تغيير كرده و با وجودي كه پيش از اين هدف بدافزارها آزار و اذيت و برخي مسايل اقتصادي بود، اين روزها ويروس‌ها و بدافزارها از سوي برخي كشورهاي خاص و با اهداف دولتي گسيل مي‌شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب