آخرین قیمت‌ها در بازارهای کامپیوتر و موبایل
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید
IT ENGINEERING

 اگرچه حدود یک سال است که بازار کالاهای مختلف از جمله کامپیوتر و تجیهزات دیجیتال، در معرض نوسانات شدید نرخ ارز و افت و خیز دائم قیمت‌ها بوده است، اما از حدود دو هفته گذشته (یعنی از زمان قطعیت خبر عدم ارائه ارز مسافری و اعلام تغییر نرخ ارز مرجع) و آغاز آهنگ صعودی قیمت‌ها، در بازار شاهد رشد بی‌سابقه قیمت‌ها هستیم.


افزایش قیمتی که با اعلام خبرهایی در مورد تک نرخی شدن ارز، حالا به اوج خود رسیده است. فعالان بازار کامپیوتر چنین ضرب آهنگ تند قیمتی را در بازار، طی سه تا چهار روز اخیر بی‌سابقه دانسته و اعلام کرده‌اند، تاکنون سابقه نداشته در یک برهه زمانی سه تا چهار روزه شاهد چنین رشد قیمتی در بازار باشیم.



به گفته آنها، میزان رشد قیمت‌ها طی چهار روز اخیر، در بازار کالاهای مختلف کامپیوتری و دیجیتالی در حدود 50 تا 250 هزار تومان بوده است.

در این گزارش ما قصد داریم به بررسی تاثیر نوسانات شدید نرخ دلار روی بازار کالاهای مختلفی چون لپ‌تاپ، گوشی موبایل و تبلت بپردازیم. پس اگر به این موضوعات علاقه‌مندید و همچنين دچار این سردرگمی شده‌اید که با توجه به شرایط موجود چه زمانی برای خرید اقدام کنید این گزارش را بخوانید:


گران قیمت‌ها گران‌تر شدند 

براساس بررسی‌هاي انجام شده توسط «دنیای‌اقتصاد» و همچنین اعلام فعالان بازار، مشخص شده است که در بازار لپ‌تاپ با برندهای مختلف، میزان رشد قیمت‌ها طی روزهای اخیر در حدود 50 تا 250 هزار تومان بوده است. البته بیشترین رشد قیمت مربوط به لپ‌تاپ‌هاي برندهای گران قیمتی نظیر APPLE است.

به گفته فعالان بازار، اولین زمزمه‌هاي رشد قیمت لپ‌تاپ از روز هفتم مرداد ماه که نرخ دلار آزاد از رقم یک هزار و 920 تومان به یک هزار و 957 تومان صعود کرد آغاز شد و این روند با روند صعودی قیمت دلار در روزهای بعد تشدید شد که در روز سه‌شنبه 17 مردادماه این روند صعودی به اوج خود رسید.

به گفته رحمانی، یکی از فعالان بازار، از روز شنبه 14 مردادماه که نرخ دلار آزاد بالاتر رفت،قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ به شدت افزایش یافت و در روز سه‌شنبه 17 مرداد به اوج خود رسیدند.

به گفته این فعال بازار در روزهای اخیر میزان رشد قیمت لپ‌تاپ نسبت به هفته قبل در حدود 50 تا 250 هزار تومان بوده است. به‌عنوان مثال لپ‌تاپ MD101 که تا همین شنبه هفته گذشته قیمتی حدود دو میلیون و 450 هزار تومان داشت، اوایل هفته با نرخ دو میلیون و 500 تا دو میلیون و 550 هزار تومان و اکنون با نرخ دو میلیون و 650 هزار تومان به فروش مي‌رسد. یکی دیگر از کسبه بازار هم با اعلام این خبر که قیمت‌ها در بازار لحظه‌اي اعلام مي‌شود گفت: در حال حاضر به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها روزانه یا حتی چند ساعت یکبار اعلام نمی‌شوند و اعلام قیمت لحظه‌ای شده است. جالب اینجا است که کنترل لحظه‌اي قیمت ارز تنها به این علت است که اگر قیمت دلار آزاد افزایش یافته باشد، فروشندگان قیمت‌ها را افزایش دهند، چرا که در صورت کاهش قیمت دلار آزاد فروشندگان تغيیری در نرخ‌هاي خود اعمال نمی‌کنند.


کاهش تقاضای تبلت 

در بازار تبلت هم مانند سایر کالاها شاهد تغییرات شدید قیمتی بوده‌ایم که مشخصا بیشترین تغییرات قیمت در حوزه تبلت‌هاي گران قیمت بازار مانند IPAD و GALAXY بوده است.

به گفته فعالان بازار، رشد قیمت‌ها در حدی بوده است که باعث ریزش شدید تقاضا شده است.
فعالان بازار میزان تغییرات قیمت را در مورد تبلت‌هاي گران قیمت بازار طی سه تا چهار روز اخیر در حدود 100 تا 130 هزار تومان و در مورد تبلت‌هاي ارزان در حدود 50 هزار تومان اعلام کردند. به عنوان مثال قیمت IPAD NEW 64GB، اوایل هفته در حدود یک میلیون و 600 هزار تومان و در زمان حال در حدود یک میلیون و 750 هزار تومان است. قیمت نمونه 32 گیگابایتی این تبلت هم اوایل هفته جاری یک میلیون و 480 هزار تومان و در حال حاضر یک میلیون و 620 تا یک میلیون و 640 هزار تومان است. قیمت IPAD NEW 16GB هم، اوایل هفته جاری یک میلیون و 280 هزار تومان و در حال حاضر یک میلیون و 450 هزار تومان است. IPAD II هم در ظرفیت‌های مختلف و همچنین تبلت‌هاي سامسونگ نیز با افزایش 100 تا 130 هزار تومانی قیمت مواجه شده‌اند.


بازار گوشی در نوسان 

بازار گوشی موبایل بیش از کالاهاي تحت تاثیر رشد قیمت‌ها از لحاظ کاهش تقاضا مواجه شده است.البته برخی از گوشی ها مانند IPHONE 4S همچنان متقاضی دارند. این را هم بگوییم که گوشی‌هاي IPHONE 4 در بازار به شدت کمیاب شده‌اند.

بر اساس بررسی‌هاي انجام شده قیمت گوشی IPHONE 4S با ظرفیت 16 گیگابایت که در ردیف پرفروش‌هاي بازار است نسبت به اوایل هفته جاری در حدود 120 تا 140 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت گوشی‌هاي گران قیمت با برندهایی نظیر نوکیا، سونی‌اریکسون، سامسونگ و... هم همپای نوسانات نرخ ارز، نسبت به اوایل هفته در حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.


خریداران و فروشندگان در دوراهی

در شرایط خاص که بازار در معرض اتفاقاتی چون کاهش موجودی، رشد قیمت‌ها و... قرار مي‌گیرد، دو گروه خریدار و فروشنده دچار این سردرگمی مي‌شوند که آیا حقیقتا بهترین تصمیمی که مي‌شود در رابطه با خرید و فروش کالا در چنین موقعیتی گرفت، چیست؟

این سرگردانی با انتشار برخی از شایعات و همچنین با توجه به پیش‌بینی‌هاي غلط یا درستی که کارشناسان و فعالان بازار در رابطه با وضعیت بازار و روند قیمت‌ها در آینده ارائه مي‌کنند هر روز بیشتر و بیشتر مي‌شود.بر اساس بررسی‌هاي انجام شده توسط «دنیای اقتصاد» طی سه تا چهار روز اخیر، با توجه به شرایط خاص بازار و رشد نرخ دلار آزاد، گروهی از فروشندگان از فروش کالاهای خود سر باز زده و حتی حاضر نیستند این کالاها را با نرخ روز دلار آزاد به فروش برسانند. همچنین خریداران دچار این سردرگمی شده‌اند که اکنون برای خرید کالای مورد نظر اقدام کنند یا منتظر کاهش نرخ دلار آزاد و متعادل شدن قیمت‌ها باشند، البته این انتظار نیز مي‌رود که در روزهای آینده در بازار کامپیوتر شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم. 

به همین دلیل خریداران در دوراهی خرید یا انتظار برای خرید مانده‌اند و نمي‌دانند کدام راه را انتخاب کنند.کارشناسان مي‌گویند، در صورت تک نرخی شدن نرخ ارز قیمت‌ها در بازار کاهش مي‌یابند، اما نه در حد مورد انتظار. گروه دیگری هم هستند که عقیده دارند حتی در صورت کاهش نرخ دلار آزاد یا تک نرخی شدن ارز وضعیت بازار بد و بدتر مي‌شود. اما صحت هیچ‌کدام از این پیشگویی‌ها مشخص نیست. پس ناچاریم منتظر باشیم.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب